09 January 2013

All Eyes To Sony Xperia Z

Suatu ketika dahulu aku pernah menggunakan SE K810i. Lepas kematiannya (R.I.P. darling), aku beralih ke Galaxy Mini (duhhh henpon murah). Masa guna Galaxy Mini, aku sangat tak bernafsu nak tangkap gambar even masa Shahril tunang pun aku tangkap sekeping dua gambar untuk cukupkan syarat. Masa tu aku sangat mengenang SE K810i aku. Cerita dah lepas, ok tamat.

Sekarang zaman peralihan antara tak berkerjaya dan berkerjaya bermakna nanti kerja mestilah ada duit. Juga bermakna aku akan tukar handphone. Niat ingin menukar handphone adalah disebabkan Galaxy Mini ni  baru-bari 'rosak' selama 2 hingga 3 hari tapi tiba-tiba sihat pulak. Mungkin dia koma sebentar. Kenapa nak beralih kepada Sony? Aku tak gemar BlackBerry dan iPhone. Windows phone tak tau la sebab memang tak tahu. So Itha Ahmad, bila nak bagi HTC Desire HD kau tu? Harap-harap dia bagi 25 Januari ni. Thanks Along.

Setiap orang ada fetishnya tersendiri mengenai handphone. Apa yang buat aku rasa tertarik adalah dia punya water and dust resistant padahal banyak je lagi specs dia yang menarik. Im no gadget freak so aku tak paham la certain language yang mereka guna. Aku tak google lagi apa tu TFT screen LED-backlit, UI, dan lain-lain tapi aku dah tau la sikit pasal HSPA+, Bravia Engine 2 dan beberapa term lain. Tak apa lah yang penting specs dia menarik. 

Yang menarik adalah 5 inci screen (sesuai dengan jari aku yang besar), 443 ppi atau pixel per inch (kira sharp la kan?), water dust resistant (boleh aku guna handphone dekat jamban), 13MP camera (takutnya tengok muka sendiri!!), 2GB RAM (laju), HSPA+ (tak terganggu nak tengok youtube atau tube2 lain), Exmor RS (nice! camera canggih), Quad Core 1.5GB CPU (katanya work independently), Grafik Adreno 230 (katanya elok untuk main game 3D), One-Touch connectivity (awesome gila!), SmartTags (aku duduk rumah je so xperlu la sangat), Battery Stamina Mode yang boleh tutup function yang tengah on walaupun tak guna (long lasting battery. super awesome), HARGA (oh my god!!)

Tapi sayangnya external memory boleh sampai 32GB je. Alahai kenapa bukan 64GB? Tapi internal dah provide 16GB kira ok la kot.

Katanya handphone ni release 2nd quarter of 2013, means April 2013. Bermakna ada 4 bulan sebelum handphone ni nak terpancut. Juga bermakna aku ada 4 bulan untuk kumpul duit. Kalau 4 bulan lagi sampai Malaysia la. Kalau lagi lambat, lagi lama masa boleh kumpul duit. Tapi mana nak datangnya duit kalau tak kerja? Damn! And the price will be more than 2k for sure. Damn Damn! Produk Sony sangat convincing. Kalaulah Sony jual static bicycle atau treadmill ke, mesti canggih jugak. 

Dengan adanya handphone ni nanti, mesti tercampak iPhone 5, Note II yang dikatakan mantap ketika ini. 

2 comments:

arifpaan said...

sony.. meehh.. sekali update software, lepas keluar lineup baru, terus abandon.

hope they fix that attitude.

Meanwhile, ALCATEL!

themissingikmal said...

The underdog. Dah lama tak dengar nama tu.

Alcatel ada buat senjata menarik ke?