11 August 2010

The Vulnerableness Of The Blue Moon

Chapter 72

Harini 1st day pose. Yes, finally bulan pose has arrived. Dh lame aku tunggu kot, dr 1st day raya tahun lepas lg. Tp malangnye, 2 hari before pose, demam singgah dlm badan aku. Nih hari ke-3 aku demam. Tp xpe, aku rase seronok demam mase 1st day sbb aku xpenah experience demam time pose. Junior bername Nurul Ilyani rase pelik sbb aku ckp aku ske. Infact, sume org akan rase pelik. So berpuasalah aku time demam nih. But i have to skip taking antibiotic sebab pose. Mende makhluk yg tumbuh kat muke aku nih xhilang pon. 58 bijik antibiotik dh ditelan, tp 3 bijik ketulan baru tumbuh. Aku makan ubat ke ape tuh?

Aku g kelas pki sweater yg adik aku punye kaler coklat tuh, die xpakai pon. Aku zip sampai kat lehey spi Shila ckp aku mcm pemandu formula one. Motif? Tp seriously aku rase aku nmpk bergaya pakai cemtuh. Dengan rambut aku yg naturally wavy, mmg kacak bak kate Arip. Kalo aku nk mnpk kacak, aku kena selalu demam kot, selalu la aku pakai sweater. Tp aku prefer pki selekeh and baju tuh mesti 2 lapis. Aku xske pki selapis. Rimas! Ade 1 baju tuh berjaya mengaburi org awam, dorang menganggap aku pki 3 lapis. Terbaik! Aku ske baju tuh.

G kelas cam biase, tp spi part nk g kelas Fizik Moden, aku, Shila, Suraya dengan konfidennye g kat DAM. Perasan gak makhluk2 yg lalu lalang tuh org yg xdikenali. Dok kat pintu, makin pelik sbb sume muke xfamiliar. Cume Shila ade prasan sorg laki budak fizik kot, konfiden duduk kat DAM tuh. Pastu check balik timetable, oh shit, kelas kat bgnn maths. Lalu aku "boo" brader yg salah kelas tuh. Mende aku pon salah kelas kot.

Dlm kelas tuh, aku ngan Shila bahan Alia cukup2. Kitorg konon2 nk citer pasal insiden salah kelas tp kitorg citer separuh jalan. Puas la Alia merayu2 minx kitorg sambung citer, maka ada la sekow dajal yg xditangkap memakse kitorg tok kenakan Alia lg. Tergelak2 separuh mati aku. Suddenly aku teringat ckp mak aku. Org yg gelak gegile, mesti sedey lepas tuh. Tp still aku terus ketawa. Lecturer yg nk ajar kitorg pon salah kelas gak. Die masuk DAM. Aku tergelak lg dan hampir nk "boo" die. Last2 kelas kensel sbb komputer xley gune. Dem!

Tunggu bas kol 1:40pm. Mende bas gerak kol 2, tp aku ngade2 gak nk tunggu kat bastop FEP. Ade dak pompuan pasang lagu kat bastop tuh pastu die nyanyi. Lagu Green Day. Pastu lagu Backstreet Boys lak. Xpe aku ley terime. Tetibe lagu negre bertajuk Solo. Nk je aku campak henpon dak pompuan tuh. Lepas tuh lagu Justin Bieber lak. Mmg aku nk lempang je dak pompuan tuh. Kurang ajar! Xreti nk respect org lain. Nasib baik pose, kalo x, aku dh gergaji tangan die yg pasang lagu mereka2 tuh.

Setibanya aku di bilik, terus usha fb. Sentap!
Mase aku bace, aku terus mengalirkan air mata. Im very sensitive when i read something about mother. Rase demam nih makin kuat. Aku rase makin sakit, makin xlarat, makin pening. Rumate aku, Mujahid yg post mende nih. Harini harijadi mak die kot. Melihat komen2 die, buat aku terkejut sbb die sangat tabah menghadapi mende nih. Tp aku tau dlm hati die, die kesunyian, die menangis dlm hati. Post die nih sgt touching sbb die seolah2 ngah berckp ngan mak die. Sedangkan pada hakikatnya, mak die dh xde. Aku rase Moja notice aku menangis tp thx kpd selsema, aku mungkin berjaya menyembunyikan bunyi2 sedih. Moja, kite doakan mak ko sesama. Ko kene selalu doakan mak ko tau.
______________________________________________

Dear Mak,
Alim tau mak xtahu langsung pasal blog nih, alim yakin mak xkan bace mende nih, tp nih la ape yg alim rase secara jujurnya. Ape yg dh lame terbuku dlm hati alim. Mak xtau yg alim salu menangis pasal mak. Sbb mak tiap2 hari mengadu mak sakit. Lepas alim bace ape yg Moja tulis, alim terus teringat mak. Mak kuat, tp mak xrasa sgt nikmat hidup nih sebab sakit mak tuh. Mak pon dh hilang selera makan. Alim salu puji mak sebab mak masak sedap. Alim percaya kalo mak berniaga masa mak muda2 dulu, kite mesti hidup senang. Tp nk buat camner mak dulu pon susah. Tp setiap kali alim puji masakan mak, mak ckp mak masak xsedap. Mak cume boley makan time panas2. Kalo dh sejuk, mak xde selera. Alim kesian kat mak. Sebab tuh alim nangis.

Mase ngah tulis nih pon alim nangis, mak.
Alim grad lambat lg mak, mase alim naik bus balik kolej, alim nmpk org tgh celebrate amek ijazah. Alim rase xsabar sgt, xsabar nk kasi mak hadiah sebab mak jage alim dr kecik spi skrg. Alim nk sgt mak tgk alim berjaya. Alim nk mak dtg mase alim grad. Alim nk mak nmpk setelah setiap kesusahan mak hadapi semata nk jage alim, hasilnye alim dpt ijazah. Alim xsabar nk tunggu detik tuh. Alim nk mak happy. Alim dh banyak sgt impian yg alim nk mak rase. Alim nk mak hidup senang. Tp mak bertahan ye ngan sakit mak tuh.

Along yg dh grad, yg dh keja, dh ubah mase depan kitorg sume. Skrg Shahril lak praktikal, alim tau Shahril akan menyenangkan hidup keluarga kite. Kisah angah, xdpt nk buat pape la. Tp alim xsalahkan angah pasal die berenti skolah. Alim nk salahkan abah sbb xbuat pape pasal angah berenti skolah tp sape la alim nk salahkan abah. Kalo xde abah, xde la alim. Lepas Shahril, alim lak. Alim akan ubah lg sejarah hidup kite sekeluarga. Alim nk angah pon berjaya dlm bidang die ske, bidang menjahit, walopon die xberjaya dlm akademik. Nizam pon dh nk dpt diploma. Adik lak kat matriks. Mesti mak bangga kan kitorg sume berjaya? Tuh la hasil penat lelah mak kejutkan kitorg tiap2 pg soh kitorg g skolah. Mak iron baju sorg2. Kesian mak, mak lak kene buat keje tuh.

Nasib baik UKM ngan rumah xjauh. Tiap2 minggu alim boley balik. Tiap2 minggu alim boley dgr mak bercerita. Mase cuti hujung minggu tuh la alim nk bersama ngan mak. Sebab mak org yg sgt hebat. There's no one in the world that could replace you. Alim sgt bersyukur sgt dpt emak spt mak dan alim masih ade mak. Alim xsanggup melihat mak sakit. Alim xsanggup melihat mak pergi. Alim xkn dpt terima kenyataan kalo mak meninggalkan kitorg. Kalo mak ade depan alim pon, alim boley menangis. Kalo mak dh xde? Alim dh xde org yg rapat ngan alim. Alim dh xde tujuan hidup. Harapan alim, alim nk mati dulu sebelum mak. Sbb mak kuat tp alim x. Kite dh kehilangan Hisham 11 tahun dulu. 24 ramadan nih, genap la 11 tahun. Alim sedih tp alim tau mak lg sedih sbb mak sendiri yg lahirkan Hisham. Kalo alim mati dulu, mak mungkin boley bertahan. Mak mungkin boley terima kenyataan tp kalo sebaliknye, alim xsanggup mak. Alim mmg xsanggup.

Alim akan balik tiap2 minggu tok jumpe mak. Mak jgn risau. Mase alim nk balik UKM, alim mesti cium tgk mak, cium pipi mak. Mak pon buat mende yg same gak. Tp mak xtau, alim sangat rindukan pelukan mak. Sebab pada alim, kalo mak peluk alim, alim rase mak sayangkan alim. Alim mmg tau mak sayangkan alim, tp pelukan seorang ibu sangat bermakna. Kalo org lain nk peluk alim, alim xrase ape, tp kalo mak peluk alim, alim rase mcm alim nih betul2 penting buat hidup mak. Alim teringin sangat nak peluk mak cume alim xpenah ckp ngan mak. Alim xnk mak tau ape yg alim rase. Alim mmg sgt suke pendam perasaan. Alim akan sentiasa berahsia. Alim xnk mak tau, alim xnk mak risau. Alim lg rela sengsara drp mak tahu ape perasaan alim sebenarnye.

Alim banyak buat salah kat mak, alim nk minx maap kat mak. Alim dh xigt bile kite last skali time raye, kite bersalam2an minx maap. Kite xcelebrate hari raye mcm org lain. Alim rase mende tuh xperlu sbb kite xsepatutnye minx maap time raye je. Mase alim kecik2 dulu pon, alim dh pandai nangis kalo minx maap ngan mak. Kenapa alim senang nangis? Xsalahkan mak kalo alim senang menangis? Alim nk sgt tadah setiap air mata alim yg mengalir sebab mak. Air mata tuh sgt special. Bukti betapa sayangnye alim kat mak. Maafkan alim mak, alim akan tebus kesalahan alim. Kuatkan semangat mak.

Alim nk mak tau yg alim sayangkan mak lebih drp org lain. Alim lg sayangkan mak berbanding abah sbb abah selalu create problem. Alim xtau nk cerita ape ngan abah. Tp kalo ngan mak, alim boley cerita macam2. Mak, mak la satu2nya org yg paling penting dlm hidup alim. Alim terus cube blaja kat UKM nih pon sebab mak. Mak dtg ye konvo alim nnt walopon alim xtau bile alim grad. Alim akan sentiasa doakan kesihatan mak. Permintaan alim yg terakhir, peluk la alim. Lepas tuh, alim akan cube penuhi permintaan mak plak. Selamat berpuasa mak. Minggu nih alim balik lagi. Mak, you're forever in my heart. I love you mom!


Aku gune name "alim" sbb name tuh name kat umah. Aku gune skali nih je kat blog sbb letter tuh tok mak aku. Aku xbahasakan aku kat mak aku. No more "alim" in the next chapter!


---the end of the very special chapter ever---

6 comments:

Anonymous said...

Amiable brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thank you for your information.

themissingikmal said...

huh? what are you talking about? btw, who are you?

fanto said...

sedih.rindu kat mak aku

themissingikmal said...

sabar je ar...xtau nk ckp ape...

camner ko jumpe post nih?!

ani anak pakcik azis said...

sedihnye baca... mak awk mmg pandai masak alim.. dlu pnh makan nasi dalam talam ms pakcik ahmad wat nasi goreng y pedas kt umh awk...hmm..arwah hisham...die sgt noty...hehehe...ms die meninggal kami dh pindah sg.besi...alim pun kecik lg kn time tu...
famili kamu sgt hebat!!

themissingikmal said...

Thx...member arwah hisham ke? xkenal la ani...hehe..budak kecik kan mase tuh...btw, thx 4 the comment and im happy sbb ade org yg kenal my family...how did you find me?