01 April 2010

Another Wakeup Call

[themissingikmal season 1 episode 22]

Ini adalah sequel drp episod lepas. 2 wakeup calls in 2 days. Tapi entri nih ditaip setelah beberapa hari selepas insiden yg wat aku alert pd sesuatu. Bermulalah stori ini. Hari2 berjalan seperti bese. Perkara2 yg melalaikan dilaksanakan dahulu. Mengedit slogan yg digunapakai oleh sume warganegara tempatan "Lagha things diutamakan, Academic stuffs dikemudiankan". Lebih spesipik, aku dok kat umah menonton tv je tp nsb bek xde nukeTV yg lancarkan oleh aku sniri. Kalo ade, kompom2 aku tgk. Siyes nukeTV wujud tp kat facebook aku je. Sume rancangan nukeTV berbentuk announcement yg aku wat tok dak2 nuklear. No entertainment. Tp, ape yg aku tgk kat tv tuh? Mase mude2 dlu aku slalu bukak MTV xpon Channel [V]. Sbb aku ske dgr lagu berbanding tgk typical malay stori yg endingnye, mereka2 yg baik mati or sengsara. Sumpah bosan citer2 melayu. Aku dgr lagu ulang2 kali pon xde rase bosan. Tp kini aku dh matang, aku tgk Awani. Ye, itu channel tok berita. Walopon berita2 itu jalan citernye mendatar je xde klimaks pastu genrenye mix, skejap sedih, skejap horror, skejap 18pl, skejap 54sx, skejap iklan. Aku rase terhibur. Terhibur la sgt.

Bergerak la aku dr rumah ari senin jam 7 mlm sbb 8:30 ade kelas teori golf bersama pengetua KIY atau nama penuh kolej itu adalah Kolej Ibrahim Yaakob. Pengetuanya bernama Dr. Ruslin selaku pengetua KIY akan berpindah ke KKM. Yay! Dr. Ruslin jadi pengetua kolej aku. Tp sbnrnye bkn nk citer pasal pengetua nih or kelas golf. So, the end di sini.

Kembali pulang ke apartment blok 9 yg slalu mempunyai masalah bekalan air dan letrik. Sumpah, KKM salu xde utiliti yg dem gler penting nih. Memandangkan aku budak nuklear, kdg2 terniat gak nk create nuclear power plant kat blakang bilik aku. So xde la budak2 cina melalak nyanyi lagu ape tah time2 blackout[terlalut skjp]. Laptop di shutup[nk tutup = shutdown] lalu aku on9 sbb dh lame xon9. Rumah xde perkhidmatan jalur lebar so terpaksa puasa on9 kalo dok umah. Sedihkan?[terlalut lg. Dem it!]. Facebook ngan YM skali. BerYM ngan seseorang bernama anonymous bercerita mengenai mende2 ngarut. Mule2 ngarut pastu citer pasal makan. Aku yg dlm proses kurusification tetibe rasa lapar. Tp anonymous tuh lain pulak citer die. Die dlm proses gemokification. Kami berada dalam dua dunia yg berbeza. Yes! Totally different. Aku soh die makan byk tp die makan lg byk drp aku. Aku soh die makan lelaju tp die makan lg laju drp aku. Aku soh die cari cara2 nk menaikkan berat badan kat laman sesawang search gune Google die dh buat. Pastu die lak bersuara, die ckp cara terakhir adalah KAHWIN. Aku terkesima. Jantung yg tgh pam darah terpause automatically. Semua neurone dalam otak kiri kanan atas bawah sume malfunction. Akibatnya, Ikmal Ahmad is not responding for about 5 seconds.

Mamat tuh la member 1st aku yg ckp nak kawin. Aku gembira tok die siap wish "Selamat Pengantin Baru" kat die tp pada masa yg sama aku mcm xcaye aku dgr perkataan kawin tuh. Sbb aku nih masih remaja yg salu buang masa ngan mende2 yg xkn buat aku jd kaya dlm masa 5 tahun. So, this is another wakeup call for me. Anonymous tersebut dh menyedarkan aku bahawa aku dh dekat 20 tahun idop. Mase tuh gak aku sedar bahawa bermulanya zaman berumo 20 dan keatas adalah masa yg sesuai tok membina mesjid. Bkn derma duit nk bina masjid. Maksud aku mendirikan umah tangga.

Mase aku lebih remaja dulu, aku salu dukung anak orang bwk g jenjalan sbb mak aku bergiat aktif dlm aktiviti baby sitting nih. Mase tuh berangan la bestnye kalo ade anak sniri sbb aku ske baby. Skrg pon dh berupaya nk mencipta baby. Tp perlu diketepikan dahulu sbb aku kene grad dlu pastu nk menstabilkan ekonomi family aku lak. Citer2 nk menstabilkan ekonomi family nih telah disemai sejak dibangku sekolah lg so kene prioritize it. Lgpon ade ke yg nk kat aku? Aku rapat ngan dak2 pompuan tp xde special connection. Plg spesial pon bestren. Tp aku xkesah sbb aku rase mende nih xperlu buat masa skrg. Biar tuhan yg menentukan.

Setelah kesedaran tuh terbit nun jauh di pelusuk jiwa, aku bermuhasabah diri ala2 buat yoga kat atas katil. Bernostalgia sebentar, ape yg aku dh achieved selama 19 thn aku bernafas. Yg aku igt, aku gado ngan arwah abg aku sampai kene penumbuk penyepak penerajang. Xde. Xde mende kebaikan yg aku hadiahkan tok family aku. Aku rase aku hanya membebankan mereka sahaja. So, aku akan membawa kebaikan kpd mereka nnt tp aku kene fokes kat pelajaran dlu. Walopon susah, aku cube untuk bertahan. Aku cuba mengaplikasikan sebaris lagu Kolej Matrikulasi Melaka dlm diri aku supaya aku kuat semangat dan peroleh kejayaan kelak yg berbunyi

~~~Dihempas badai tetap teguh setia, karisma maju mulia...~~~

Sebagai penamat, thx to anonymous sbb menyedarkan aku bahawa dlm masa bbrp bln nih aku akan naik pangkat drp remaja kpd dewasa. Semoga hajat anda nak kawin nih dimakbuklan pastu ley la aku makan nasi minyak. Tp sedih sbb aku belom bukak katering lg, xde la ko nk amek aku sbg katerer ko. Tersangat2 sedih kot client dh lari. Jemput aku okey. Untuk diri aku lak, berubah la anda. Le Vista Metamorphosis. Aku akan cuba bertindak seperti org yg lebih matang berbanding aku yg matang skrg nih. Matang ke?


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: