23 April 2010

Student Culture Vol. 5

[themissingikmal season 1 episode 32]

Dh 4 paper abes tok sem nih. Nak kate rase lega, ade 2 killer subjek lg kot. Nak kate resah dan xtenteram idop, dota bergame2 sampai dh xigt duniawi langsung. Ape la nk jd ngan ko nih themissingikmal? Camnih sampai bile2 ko still missing. Volume 5 citer pasal exam seken last. Statistik gunaan. Ala statistik je kot. Tuh la statement yg aku ckp kat rumate aku sem lepas. Sem nih aku lak yg kene amek. Susah ke?

Time2 study week dapat assignment statistik. 12 soalan sumenye. Tp xley buat single, tp kene beregu. Mininum 2 maximum 3. Buku teks xde sbb aku xnk bli sbb mahal kot. Bapak aku dh pencen, xmampu nk tanggung bli buku tok aku inikan nk menyekolahkan aku. Sebenarnye aku xnk bli pon. Jauh di angle hati aku mengatakan xperlu beli mende tuh. Kata2 hati nih kene follow, kalo hati merajuk, sape nak pujuk? Kang aku jadi org cam lahanat xberhati perut mcm dlm citer Saw tuh. Sbb dh xde buku, aku pon biar je la mende tuh sampai last2 minit.

Penat la lepak Mekdi bersama2 Sayza pagi2 buta menyiapkan keje sbb aku segrup ngan die. Yanti ngan Akma pon ade gak. Lepak2 menyalin jawapan orang. Pastu balik. Sambung lg tuh kat bilik sampai ke pagi yg dh xberapa buta. Setel je terus anta kat envelop yg disediakan. Pastu dpt pengesahan yg Dr. Liong dh terime keje kitorg walopon xsiap tuh. Tetibe dpt berita yg menggemparkan. Fan call ckp name aku ngan Sayza ade dlm list xanta assignment. What the fuck! Paparazzi terkena kontroversi? Sape nk tulis citer pasal paparazzi? Ntah la. Email balik Dr. Liong ckp kitorg ade bukti yg dh anta assignment tuh. Sehari sblm exam, dpt email, die ade mende tuh. Prob setel. But Dr. Liong, its not funny okey! Sesuka hati je ckp kitorg xanta. Kang xpasal2 xde markah tok assignment boleh buat kitorg repeat paper thn depan lak. Dem! Tp mende dh setel, so leh abaikan.

Pagi kamis bgn2 je terus blaja statistik sbb dh ternampak the abyss bbrp hari sblm tuh. Sangat menakutkan. Bace sampai tgh hari, tetibe rase mcm senang je. Tgk2 sume paham. Dota 4 game sbb nk celebrate kepahaman aku pasal statistik tuh. 4 game = 4 jam. Last2 sampai kol 6 kot terus dilalaikan oleh teknologi. Pastu Sayza ajak lepak mekdi lg nk buat studi grup. Lepak dan study la kami berjemaah bersama2 Akma dan Yanti juga. Sambil2 berborak sambil2 gigit french fries. Tetibe dorg ckp, kalo nk lagi pedas, taruk blackpapper kat cili sos. Pergh! Seriously pedas and i'm loving it. Sangat menepati tagline mekdi. Memekak brainstorming sesama and seriously paham pastu cuak memikirkan 1 statement. Ilmu yg senang masuk, senang kuar. Tuh buat aku risau. Sambung blaja2 lg sampai kol 2 lebih. Kira2 4 jam lepak mekdi. Berangkat pulang ke kamarku yg katilnya dh xnmpk mcm katil sbb cadar aku dh berlubang besar. Malah lebih besar drp aku. Then aku tdo. 1st time tdo pagi2 buta sblm exam menjelang. Terlanggar pantang larang sniri.

Bgn je dh dekat kol 11. Pastu buat studi grup kat bawah DAM, bilis studi FST. Tp start kol 12 lebih. Aku buat la soalan pasal ANAVA or dlm omputih, ANOVA. Sumpah senang. Sangat2 paham kot flow nk buat soalan tuh. Thanks to Yanti and Akma sbb ajar aku kat mekdi. G smayang jumaat pastu balik kat bilik studi tuh. Igtkan nk sambung sikit lagi tp mereka2 dh bungkus nk g smayang jap. Aku menyelak la majalah Dewan Kosmik. Ade citer pasal kanak2 indigo. Budak2 pandai tuh. Pandai maths la, boleh ubat org la, tau pasal sejarah planet lain la walopon dorg umo 4 5 tahun. Statement Adi Putra, "otak saya mcm ferrari tp dorg ajar saya mcm otak saya kereta kancil". Sentap kot bace statement tuh. Wet dream pon belum penah lg experience dh nk kerek2 lak. Mcm die je mangsa bom aku yg pertama. Xpon, aku ikat kaki die kat pokok, pastu baling mercun pop. Kejam en? Tutop majalah, gerak g Dewan Gemilang, lokasi exam.

Time exam. Tgk je 1st question, dh terkesima. Soalan 1 stuns me mcm dlm dota. 4 saat. Terus tgk soalan 2 pasal ANAVA. Soalan feveret aku tp soalan nih mcm soalan past year tp aku xtry. Bentuk lain pulak, bkn table2 yg ada data biase. Ape aku ley buat? Bantai la. "k-1" la "n-k" la pastu pusing2 dlm table tuh. Kire2 last2 dpt jawapan, hipotesis nol diterima. Sentap lagi. Pastu usha2 sekeliling, usha siling, lampu, member sebelah. Sambung balik soalan 3. Apakah? Terkesima lg. Selak terus nombor 4. Mcm penah nmpk style soalan nih tp aku xtry pon. Cume tolong Sayza kira2 je time studi grup. Aku xigt la formula ape kene gune. Terkesima kali ke berapa tah. 45 minit dh berlangsung, tetibe kosmet bernama Bone kuar. Terpaling terkesima thp beyond godlike. Sambil2 Bone kuar, ade gak yg len kuar.

Sorg2 kuar pastu makin lama makin ramai. Mende aku baru buat sikit je kot. Dorg menjadi catalyst tok aku kuar gak. Tp sbb iman kuat, aku stay until the end of mase exam. Usha2 org lg sbb aku dh xtau nk wat ape. Tau2 je dh nk abes. Aku bantai la mane yg aku nk. Salin balik info2 yg ade dlm soalan kat ketas jawapan. Nampak mcm ade isi sikit. Effort tuh penting. Tamat mase exam. Time nk hantar kertas, mcm2 memek muke aku nmpk. Mostly sume sedih and bad mood. Aku sangat paham tp aku xde la sedih pon. Infact, dorg sume buat aku happy sbb muke2 mereka telling me that soalan tuh mmg tough. Ade yg ckp nak nangis. Bkn sorg tp beberapa org. Sangat kritikal.

Yg penting, paper nih dh lepas. Yes, the abyss yg ditakut2kan come true. Sgt disaster kot cume xde la org terjun bgnn bace soalan statistik. Aim tok paper nih: gred yg melayakkan aku xjumpe Dr. Liong tahun depan. Siyes cuak. Next paper, Electricity and Magnetism. Paper lahanat gak. Tp lambat lg, so boley dota berhari2, muvie back-to-back and balik rumah. Balik rumah x kot.


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: