18 April 2010

Student Culture Vol. 2

[themissingikmal season 1 episode 28]

Episod 2 citer Student Culture nih mengenai kisah exam ke-2 iaitu Radiation Biology. Radiation Biology adalah salah satu wajib major yg kene amik jika anda seorang pelajar nuklear. Radiation Biology adalah sebuah subjek kombo daripada 2 branch sains iaitu Biology dan Physics.

When i was in school, i thought bio and physics, a wierd combo because i only heard about biochem, physical chem and so on. Its either bio+chem or phy+chem and no such thing as bio+phy. 1 of my fren named Hakimi Asyraf told me he likes bio and phy when he was in high school but he also think that there's no combination of bio and physics. Bio is about living thing but physics is about number that can be calculated. The reason why i kept thinking that this combination is a weird one because ade ke org nak kire kelajuan darah mengalir? Ade ke org ckp pasal conservation of energy when 1 red blood cell collide with each other? Tp skrg dh tau mmg ade bio+phy. End!

Rabu, April 14 adalah ulang bulan blog aku. Ulang bulan ke 2 sbb blog aku dilahirkan pada February 14th tp ade aku kesah? Kembali ke citer asal. Rabu, April 14 adalah hari cuti berehat selepas berhempas pulas bace maths. Tp esoknye ade bio rad lak. Maksodnye, no more goodnite sleep for me. Cuti xde makne. Kene bersengkang mata 1 round lg. Kalo nk bersengkang mata, drp tgh mlm hingga ke pagi, mesti ade byk masa sebelom mlm tuh menjelang. Aku pon main game la, buat segala2 mende2 yg melalaikan. Tulis blog adalah perkara wajib kalo nk membuang masa. Tau2 je dh kol 6:00++ pm. Pikir balik sbb xnk tdo mlm tuh, maka tidurlah pd waktu ptg. Bgn je sharp lg tajam, kol 8pm. Niat nk studi lepas bgn, tp sistem notification dh xlarat nk menanggung notifikasi2 org komen segala bagai, niat td terdelay for good. Type click type click enter, dh kol 2230 hrs. Dh byk mase terbuang. 2jam30minit kot, kalo aku blaja, mesti aku dh abes 1 2 bab. Baru nk nyesal nih. Time on9 xreti2 nk nyesal.


1030 pm, terus bukak note MO. Citer pasal chromosome aberration. Baru2 nih ade kuiz pasal mende nih, so aku cpt la paham. Tp paham pon kalo xigt, xgune. Abiskan bhgn tuh tetibe dh kol 230 am. Mule la nk check facebook la nak main dota la nak melalak la. Tp kaco2 org kat facebook je. Luahkan perasaan kat facebook ckp bdk physics blaja bio, berdarah tellinga. Camtuh la bunyinyer tp terjumpe 1 statement baru, "budak physics blaja biology ibarat mat rempit blaja jadi imam". Semat ape ayat nih? 2 jenis watak yg sangat kontra cuba dijadikan 1 watak. Sangat xreleven. Penat la lepas smyg minx umo dipanjangkan pastu malam merempit lak mcm dh lame hidop. Sangat berbeza kan situasi nih. Sangat tepat untuk menggambarkan pasal budak physics blaja biology.


Ngarut2 ngan Bone, antara dewa yg paling violent gemar ponteng. Cara ponteng die xsama ngan cara ponteng aku. Die ponteng secara longgok, tp aku ponteng cara jimat cermat. Kalo die g kelas, sume pelik, kalo aku g kelas, xde sape rase pelik. Lain kan? Bone citer pasal die eksiden la, pasal nurse kat Pusat Kesihatan xcantik la siap kutuk lg. Menyembang ngan Bone pon dekat sejam. Pastu melayan Fara budak matrix. Yg die nih dewi memonteng kat matrix lak. Org studi week 1minggu tp die 2minggu. Die soh tanye pape kat formspring.com. Pastu aku start tanye die soalan pelik2. Biar die xreti jwb. Aku tanye die sape Nostradamus, bile Chernobyl meletop, population dunia at that time. Tp die google pastu die ley jwb. Hampeh! Bek aku xyh tanye. Tp thx sbb buat aku gelak2 time pale ngah berdarah tgk term2 bio yg buat aku biol.

Dh kol 8 pg. Baru sambung balik nk studi, bace bhgn Ismail Bahari lak. Bace je xde jot down note. Sbb dh malas dh. Bace je. Laju, 90 perkataan seminit. Kalo ade polis pasang speedtrap, kompom aku kene saman. Tp nasib baik bapak aku polis. Kalo kene tahan baca laju2 pon, ley backup aku. Mcm dulu abg aku kene tahan kol 3 pg amek aku drp Pudu baru balik matrix, kene tahan ngan polis la. Dengan kebijaksanaan abg aku, merayu minx setel, rupenye brader polis tuh kenal bapak aku. Fuhh selamat. Bapak aku mmg gengster spi sume kenal. Dorg lepaskan kitorg dgn hati yg terbuka. Kalo x, mesti aku yg dipersalahkan sbb kene saman sedangkan die yg bwk laju2. Dh jaoh sgt lari tajuk nih, balik semula kpd cerita asal. Ngah2 bace, buat lg perkara2 yg sia2. On9 lg. Sampai kol 3 ptg. Exam kol 330, kompom2 la terlepas bas. Luck menyebelahi aku sbb exam kat Dewan Gemilang yg xberapa gemilang tuh. Jalan kaki ley sampai. Golek2 pon boleh kot. 5 minit je.

Mase exam, rase tenang nk jawab xmcm maths. Time tuh blom jwb lg mmg ah tenang. Ape yg buat otak rase tenang sebab soalan die ade betol salah, objektif ngan subjektif. Bermakna, aku ley jawab soalan byk2. Xmcm maths byk pori2 yg xterisi sebum atau minyak. Dh nk mule start menjawab bio rad. Start buat je, part betol salah. Soalan 1 dh kantoi. Betol ke salah? Rase mcm btol, rase mcm salah. Tp nasib baik betol salah je. Kalo ade choice lain mcm "maybe kot", "xsure lah", "xnk jwb la", xke lg susah camtuh? Elok2 soalan 50-50 jd 20-20-20-20-20. Terus jwb mende lain. Part 1 nih byk tanye mende subjek lain. Ade Basic Nuclear yg dh amek semester lepas. Pastu jwb Part 2, objektif lak. Nasib baik igt petua Kramer, soh bace instruction sblm bc soalan. Sentap kot tgk instruction ugut aku. Instruction berbunyi cenggini: "Hah, lu menjawab ek, kepala batu, kalo lu betul gua kasi lu 2 markah, kalo lu rase salah tp lu jwb gak, mampos gua deduct 0.5 markah lu!". Seram kan instruction camtuh. Nak main bulat2 pon takut. Sepatotnye buat la instruction cenggini: "Encik Ikmal, jawab ye sume soalan, kalo betul encik dpt 2 markah, kalo salah xpe, encik dpt 0.5 markah sbb encik mencuba. Effort tuh penting. Selamat menjawab". Tuh baru btol. Sedap mata melihat instruction camtuh.

Part 3 pasal subjektif. Soalan nmpk senang. Ulang taip, NAMPAK SENANG. Tp haram xtau nk jwb. Ade kot soalan recycle. Penah jwb time kuiz dlu tanye pasal efek radiasi ke atas kromosom. Minx 4 pulak tuh. Yg aku igt keyword je, krosslinking ngan breakage. Tp ape yg krosslinking tuh? Ape yg breakage tuh? Tetibe xigt. Dem! Tp aku letak ape yg aku rase betol sambil menabur benih2 harapan kat buku jawapan. Adakah benih tersebut akan transform menjadi bunga atau kekal sbg benih? Ntah la. Kalo xpaham, sila abaikan statement di atas. Kesimpulannya, sume part nih xsesusah maths. Walopon maths objektif, tp soalan mcm cibai lagi lahanat. Abis exam kol 5:30pm and dh dekat 1 hari xtdo. Adakah aku akan akan tido? Nantikan Student Culture Vol. 3

Tamatlah citer pasal bio rad nih. Harap2 lulus lah ye. Xnk jumpe MO blaja mende same. Dh la tahun 2 ade subjek Biologi Sinaran Gunaan. Upgrade drp Biologi Sinaran nih. Jgn la repeat.


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: