17 April 2010

Student Culture Vol. 1

[themissingikmal season 1 episode 27]


The final examination is finally arrived! Masa perhitungan sama ada aku belajar ke x dlm kelas. Adakah segala masa2 aku pegang buku tuh bermakna ke x? Duit2 yg dibelanjakan untuk meneruskan hidup kat UKM berbaloi ke x? Banyak lagi persoalan yg timbul waktu2 exam nih. Nak tambah soalan lg la sbb kalo x, pendek lak paragraph nih. Ape yg dh aku buat for the whole semester? Ape lg nk ditanye ek? Dh xtau nk tanye ape lg. Cukop ah kot 1st paragraph panjang nih.

Move on to 2nd paragraph. Xtau la sape trendsetter studi last minit, kalo nk exam, baru la nk blaja pastu mesti xtdo mlm. Tp tuh yg aku ikot sbb aku nyer style mmg last2 minit baru study. Akulah procrastinator. Tp masalahnye, dh last2 minute pon aku still malas sgt. Nape ek? Xcukop kasih sayang keluarga ke? Padahal tiap2 minggu balik umah basuh baju. Jup, ade ke kaitan basuh baju kat umah ngan kasih sayang keluarga? Jawapannya, ADE! Sebab, kalo xde kasih sayang famili, nak ke dorang bukak pintu time sampai umah? Xde kan? So baju dan kasih sayang keluarga berkait rapat antara 1 sama lain. Akulah procrastinator. Sekali lagi. Time2 exam, boleh pulak aku tulis blog lg. Note2 ringkas xde lak nk buat. Kalo buat pon stakat 1 2 page je. Nobody can stop me from blogging. Facebook xyh citer la. Xreti2 nk off. Kalo aku off je, nnt ade la manusia2 berasa hairan sbb aku xon9. Tanye aku sakit ke la spi xbukak facebook.


Facebook ngan exam. Nih lg 1 mende yg xdpt dipisahkan. Padahal xde kaitan kot. Tp ape yg aku noticed ttg org2 tamadun skrg nih, ade yg post note2 dorg kat facebook. Kene post ke? Ckp org je lebih, tah2 aku sniri pon ade letak gak. Mungkin dorg yg post tuh nk showoff ilmu die yg xseberapa tuh kot. Xpon nk tunjuk kat family dorg yg die tuh ngah blaja. Sangat xprofessional dlm bab menipu. Nape xtulis note kat roti gardenia pastu celop ngan susu dutch lady pastu makan? Xke lg mudah nk paham subjek tuh? Besenye aku kat facebook akan post time yg aku count. Motif nak takutkan mereka yg amek exam ngan aku? X! Aku xsekejam tuh. Akulah timekeeper walopon ske buang masa. Nk remind diri sniri. Tp yg nk menakutkan org tuh motif sampingan. Kat facebook gak, ade rmi org join grup "Stop exam, save trees". Pekejadahnye? Mende best kot exam. Org ramai dikumpulkan demi mencapai satu matlamat. Statement xley bla. Spatotnye buat la grup "Stop paying bus ticket especially Rapid, save trees". Xde la print tiket tuh besar2 melebar tp naik drp KDO g FSSK. Belom sempat nk print, dh spi destinasi dh. Kalo org Rapid pikir camtuh, xde la logging secara haram. Blogging ade la.


Mengikut lagenda, aku xpernah dpt gred selain gred C dlm maths sejak masuk matrix. Blaja camner pon dpt C gak. Xblaja pon same. Konfiden je. Slase lepas menyaksikan pertarungan ikmal ahmad ngan maths. Sblm tuh, puas la bace sume mende. Xde la sume bab tp segelintir je. Ikot plan nk blaja bab 1, 2 ngan 7 je. Tp mase demam dan bersantai di rumah, aku terbace bab 3. Nilai eigen. Dengan mengubah focal length lens mata yg sangat radiosensitive terhadap radiation untuk mendapatkan vision yg lg sharp, hasrat untuk mencapai kejayaan dengan menawan bab eigen nih termakbul. Walopon mata panas stiap kali blink ngan air hidung meleleh je mcm budak hingusan yg xdpt kawal aliran air hidung, langsung tidak menghalang mencapai kejayaan mendominasi bab tuh. Pastu blaja bab 4 lak. Ape tah bab tuh, mmg xigt sbb bab tuh ngarut. Sumpah ngarut. F(x,y) ---> uv uu vv vu amende tah, nmpk mcm paham tp xpaham. Tetibe je jawapan die T(u) + T(v). What the hell!

Balik UKM pastu blaja lg eigen nih. Sbb takut lupe. Blaja pastu facebook pastu blog pastu facebook pastu facebook pastu facebook pastu blog. Mane blaja nyer? Mcm xde blaja je. Mende betol kot. Jage mlm2 igtkn nk blaja, tp on9 je last2 1 bab out of 8 yg aku paham. Itu adalah bab 3. Selak2 bab lain tp xbc sbb aku ade fobia tgk 3 huruf terlarang. Cos Sin Tan. 3 3 huruf terlarang nih mmg xpenah nk paham sbb mase skolah dulu salu nganjing cikgu. Amek ko, sampai ke tua ko bodoh trigo.

Semua kelas aku hepi ponteng EXCEPT kelas mathematical technique nih. Lecturer salu ckp kalo attendence spi 70%, kene blacklist. Kene bar. Psiko gler lecturer tuh. Nak ponteng mesti kene pikir 5x. Xpon 6x. Mungkin juga 3x. Kalo igt balik je mende2 nih, mesti risau sbb ponteng adalah bakat aku sejak skola rendah lg. Mak bapak yg ajar. Xde la. Memain je. Tp mcm btol je. Eh. Ntah la. Masok je dewan exam dh cuak. Mane la tau ade extra kertas kat meja aku ke. Sehelai sijil pengecualian amek exam ke. Tgk je, fuhh nasib baik xde. Boleh la amek exam ngan tenangnye. Jup, tenang? Kompom ke ade ilmu di dada? 19 soalan beraneka jawapan ngan 1 soalan subjektif. Drp 19 soalan jenis KBKK tuh, 5 je yg dpt aku jawab dan 5 tuh kompom betol! Sbb ade soalan eigen. Selak2 kertas dh abes. Masih 5 soalan je berjawapan. Lg 14 soalan tuh sumpah aku xtau pape. Mase baru 15 minit. Usha la mereka2 disekeliling. Sume bajet hebat. Tekan2 kalkeleter la, tulis2 kat ketas soalan la. Ntah2 tuh sume gimik nk cuakkan org lain. Dem!

The clock is ticking but i still doing nothing. Just wasting my time watching invigilator moving around like zombie. Wasting time ke? Actually mengisi masa lapang. 1jam 45minit kot nk tunggu mase abes. Kalo ade laptop, dh abes 1 muvi aku layan. Nih pon dh byk gler muvi tertunggak. Sume xdpt dilangsaikan lg gara2 exam. Usha amoi berkoordinat (1,-1,0,0)*nih 4 matra or 4 dimensi*, tangan laju je tulis. Xberenti ibarat mesin rosak sbb tuh die xdpt nk stop from writing. Nak je aku bangun g pinjam kertas die tuh. Tp xjadik pinjam sbb dh ade org book awal. Rugi gler! So aku nk bantai la soalan tuh. Disebabkan soalan beraneka jawapan, aku rambang mata kot. Xtau nk pilih mane 1. Dh le ade 5 jawapan. Kalo soh pilih 5 drp 5 tuh xpe la gak. Subjektif, walopon 1 soalan, sumpah aku xtau nk buat pape. Last2 aku salin je soalan tuh balik pastu tersengih sbb dh siapkan soalan subjektif. Mende aku dh janji kat diri sniri kot, kalo kuar bab 8, aku xnk jwb. Sbb aku mmg xjwb, xde la aku langgar janji aku and xde la dosa menipu diri sendiri.

Maths consumes me but i already get used to facing this situation. So, dh xde feeling. "Maths itu umpama awek cun. Tak perlu dikejar-kejar untuk mendapatkannya. Cuma perlu disayangi dan senyuman yang ikhlas.", dipetik drp facebook Arif, rakan pembuat bom. I totally disagreed with that statement. Kebanyakkan statement beliau adalah dusta belaka. Stranger than fiction. Tp pada pendapat die, sume statementnya berlandaskan perkara2 yg realistik. Dem! Aku bom ko nnt. For me, maths is just like parasite. Doesn't bring any good kat tpt die menumpang. Fuck maths! Itu adalah ayat yg serba ringkas, padat, telus dan bermakna.

Harap2 sem dpn aku xjumpe perkataan maths lg. Hate it so much. Please! And i dont want to see Dr. yg ajar maths tuh. He's a truly psycho. Mungkin die adalah watak utama Saw VII versi malaysia.


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: