04 April 2010

Im No Longer Junior

[themissingikmal season 1 episode 23]

Masa bergerak dengan kelajuan yg normal. Xde 1 hari pon yg mempunyai 23jam 59minit mahupon 24jam 01minit. Hari2 dlm semester 2 nih diterokai dgn penuh rasa cabaran tp besenye xmencabar lgsg. Sbb ape xmencabar? Sbb aku salu on9 je keje tp keje yg belambak xreti2 nk disiapkan. Tuh la sbbnye xadventure sgt sem 2 nih. Semakin mendekati penghujung semester 2, semakin malas. Sangat benar statement nih. Tp ada juga yg semakin rajin. Bkn rajin apa, cuma rajin buat dinner. Itu la senior2 nuklear. Dinner yg dirancang tanpa memikirkan org lain. Ikot kepale masing2. Bgs sgt la tuh.

So, kalo dh plan mcm taik, mesti best kn? Palehotak ko! Sumpah xbest! 7:15pm dh kene terpacak kat bgnn nuke sbb nk nek bus. Baru kol 7:10pm dh ade org call ckp bus dh tunggu. Hellow, mende 5 minit lg kot. Dh spi fac FST, berjalan lelaju menuju ke sebuah bus yg ditempah khas tok bwk budak2 malang g dinner nih. Masuk je bus, hampeh, ade brp helai je bdk nuke. Xspi 10 org pon. Sakit ati kot. Tunggu punya tunggu, dtg la kosmet bernama Aimi Firdhaus, hanya memakai tshirt berkolar ngan suar jean. Shit! Menyesal aku pki mengikut tema yg bapak bosan gler iaitu formal. Seriously dem it! Aku siap bertie kot. Berblazer lg. Tgk senior lain pon pki bese2 je. Ade yg pki coat nuklear lg.



Tepon la Sayza nk tanye die kat mane. Die ckp die kt blkg bus pastu die soh teman die maksudnye nek skali kete die la. Aku pon turon la bus g nek ketenye. Berborak2 sikit pastu bus dh gerak. Sayza yg xtau tpt tuh kat ne ikot je la bus dr blkg. Tp driver bus tuh bwk selow gegile. Xtau la ape yg ade dlm bus tuh. Ade kren ke? tren ke? Airbus yg Msia beli ke sampai xley bwk lelaju. Sayza menyemak speedometernye, 15km/h. Wah, bek aku pinjam basikal. Aku kayuh lg laju kot. Selow2 pon last2 spi destinasi. Btol la org yg hidup mase zaman paleolitik ckp biau lambat asal selamat. Tp dlm kes nih, kalo bwk laju pon, selamatnye.

Sampai je kat Bangi Golf Resort tuh, terus menuju ke surau. Smyg berjemaah pastu pki balik segala2 yg aku bwk. Cume tie ngan blazer tuh. Dh siap pki je pakaian tambahan tuh, ternampak sebilah penimbang berat. Rase eksitet nk tgk berat nih. Maklumla dlm proses nk kurus la katekan. Mende yg wat aku nk timbang tuh sbb penimbang tuh penimbang berbentuk digital. Bkn penimbang analog mcm kat umah yg aku check tiap2 minggu tuh. Naik2 je, tekejut tgk berat. Yg diishtiharkan oleh penimbang analog kat umah tuh bercanggah ngan keputusan penimbang digital. Its frightening. Sentap lalu mengabaikan pasal berat badan nih.

G meja pendaftaran, pastu minah senior kasi no cabutan bertuah. Aku dpt no 1. Pergh. Aku xpenah dgr no 1 nih no bertuah. Biar je la. Pastu dok kat meje yg dipenuhi dak2 kelas. Tetibe je ade bbrp org bdk pompuan kelas ngade2 nk tangkap gambar ngan aku. Wah, bile mase aku jd femes nih? Bak kate bestfren bernama Norashila Yusoff, "Ikmal market mlm nih". Dem it! Bunyi mcm perli je. Cici pulak ckp "Aku ske tgk Ikmal pki camnih". Mcm nk kene pki blazer tiap2 hari je. Over pulak. Chit chat la kat meje spi VIP dtg. Sapekah VIP? Ketua Program Sains Nuklear, Prof Samudi. Pastu nyanyi lagu Negaraku. Siyes rindu lagu Negaraku. Syarat kalo terdgr lagu nih, sume akan menjadi statik mcm kene sumpah ngan Medusa, xley gerak tp ley nyanyi je. Tetibe aku nmpk 2 mamat berkaler hitam bergerak2 menuang air. Bangla barangkali.

Ade sebuah tayangan gambar2 dak nuke dihidangkan kpd para pengunjung yg dtg. Mostly gambar2 senior2 tp tetibe ade gambar2 kitorg junior lak. Kebanyakkan gambar yg dorg tunjuk tuh gambar yg aku amek. Mane dorg dpt? Member2 kate maybe dorg dpt drp facebook. Boley ke donlot drp facebook? Nyirap kot tgk. Xminx permisi nk tayangkan gambar2 aku. Pastu xde lak special thanks tok Ikmal Ahmad sbb dpt sumber gambar drp aku. Dem it! Pencuri! Sumpah mereka akan dilaknat aku. Memain je. Tp mmg btol2 sentap kot.

Mendengar ucapan2 sempoi serta santai oleh ketua program, datang la makanan serta nasik. Niat sblm dtg dinner, nk makan sepuas2nya sbb fee yg dicharge MYR25. Kalo makan sikit, sumpah xberbaloi. Pabila waiter membuka tudung saji yg bersalut aluminium, maka hidung2 para tetamu mula direnjis bau2 makanan jauh dipelusuk kalbu. Hunger yg dijinak2kan sblm spi tpt nih mula menjadi buas. Lalu tanpa membuang sedetik masa, menyedok nasik yg dipertontonkan kdp para pengunjung. Lauk2 dipusingkan sambil direbut2 ahli semeja. Nasik pulak sikit sgt. Paling sikit! Jumlah kuantiti nasik hanya cukup tok 2 org tp dihidangkan tok 9 org. What the hell? Gigit3 tau2 dh abis. Nk tambah lg tp xboley. Niat nk diet tetibe terlaksana. Tp sedih la sbb RM25 xberbaloi. Makanan dh abis, entertainment xstart lg. Tetibe Cici naik stage nyanyi 2 lagu. Cici = rock star. Sumpah best! Walopon aku xtau lagu melayu yg die nyanyi tuh, tp best gak la sbb Cici yg nyanyi. Tetibe meja kitorg jd xtentu hala mase Cici nyanyi. Kitorg pon melalak sesama. Senior2 ngan lecturer2 sume usha. Ade aku kesah?

Malas nk citer pjg2 padahal sebenarnye dh pjg entri nih, aku citer sikit2 je mende yg berlaku lepas tuh. Ade bhgn penyampaian hadiah tok dak2 cendikiawan. Yg dpt Fan, Daus ngan sape tah lg sowg. Aku igt aku yg berpointer 2.89 nih boley dpt award student terpandai. Tp harapan la. Then ade cabutan bertuah. Tp aku xpenah bertuah kot. Mmg xpenah no aku dilaungkan dikhalayak ramai. Skali lg aku xbertuah. Sume yg bertuah sume senior2. Mcm diskriminasi tahun pengajian je. Pastu lak dorg nk panggil King and Queen. Yg budak2 meja nih sume ckp aku jd king. No Way! Xnk kot. Pastu dorg sebut2 name aku lg. Bengang lak aku tetibe. Diannounce sapekah king, rupenye senior lg. Nasib baik bkn aku. Tp jauh dlm hati, kimak tol. Xde la. Aku mmg xnk jd king. Queen lak kitorg bising2 Cici jd Queen. Tp lg skali, senior dpt. Sah2 nih sume diskriminasi tahun pengajian.

Abes segala bagai muslihat ditunjukkan. Tamatle dinner. Ade la pulak sesi bergambar ngan lecturer2 nuklear. Aku soh la minah senior nih amekkan. 3 cetakan diambil beliau. Xde 1 pon yg lawa. Sume blur. Blur tahap xtercapai akalmu. Kak oi, xreti amek gambar ke? Ade darah gemuruh ke mase nk amek gambar tuh? Ade penyakit Parkinson ke? Sumpah aku kecewa ngan hasil beliau. Aku tangkap ngan kamera yg same ade je gambar2 yg elok. Dh la 3 keping minah tuh amek tp sume haram. Gambar dan gambar dan gambar diambil sesama dak2 kelas lepas tuh. Pastu ada org soh makan kek. Aku potong besar2 sbb nk biar RM25 aku berbaloi, tp kek masin. Dh 1 hal ade lak hal yg len. Im drowning in my darkest blue. Sedih pastu berambus.

Dinner nih mmg xbest sbb mahal, makanan sikit, kek masin, diskriminasi tahun pengajian, xmesra studen-lecturer[melainkan Dr. Ismail Bahari yg dtg kat meja kitorg pastu berborak sikit2]. Cume yg best dpt tangkap gambar je. Tp aku ade bergambar ngan lecturer yg dibenci kelas sbb mulutnya yg lg power drp laser. Ckp main nk lepas je. Dia adalah Dr. MO. So skrg im not a junior anymore. Yay!



---ikmal ahmad has signed out---

No comments: