24 April 2010

Jealousy Is An Ugly Word

[themissingikmal season 1 episode 33]

Bosan. Nak menunggu malam sangat lama. Malam adalah masa belajar aku tapi pagi buat ape? Petang? Istilah pagi aku bermaksud 0000 hrs hingga 0600 hrs sbb lepas tuh, aku dh xwujud kat muka bumi nih. Roh aku yg memberontak mencari kebebasan dilepaskan pada waktu fajar mula menjelang dan kembali pulang ke tubuhku apabila sang suria berserenjang dengan kepalaku. Dah tgh hari pastu petang. Nak ke blaja time2 camnih? Susah nk mencapai note tp senang untuk berhibur dihadapan laptop padahal note pon dlm laptop gak. Jari hantu dwifungsi ini tidak terdaya untuk drag cursor terus ke folder bernama academic stuffs.

Ape maksud jari hantu dwifungsi?

1- major function adalah untuk tunjuk respek kat member2 sbb jari tuh jari tertinggi antara semua jari yg dikurniakan Tuhan. Kalo respek member gile2, maka jari ini adalah untuk mereka.

2- minor function adalah digunakan untuk teknologi semata2. Drag cursor kat touchpad laptop, gune nak menaip and paling penting untuk minor function nih, klik2 mouse nak main dota.

Tanpa jari hantu, aku xdpt respek member2 aku and hero dlm dota xdpt bergerak kemana2 dan menyebabkan aku digelar noob.

Jealous. Jealous nih datang time2 siang tp kadang2 malam pon same je. Dalam erti lain, jealous nih datang pada bila2 masa. Hanya 1 syarat je yg perlu ada untuk berasa jealous nih. Syaratnya adalah manusia. Xde manusia, xde jealous. Disaat aku menyelami alam maya facebook dan YM, akan ada sahaja yg bercerita tentang nak balik rumah. Cuti dah dekat mmg la sume nak balik rumah. Aku sendiri pon balik kot tp bkn balik 1 sem sekali, 1 minggu sekali kot. Aku balik pon ade 2 sebab, nak basuh baju ngan nak makan free kat rumah. Selesai misi2 penting nih, pulang semula ke UKM. Member dok jauh drp rumah dorg, sbb tuh jarang balik. Tapi ape yg buat aku jealous?

Aku sangat merindui feeling nak balik rumah. Pegang tiket bus yg dibeli dengan harga mahal2 belaka, countdown berapa hari lagi dapat balik rumah, gelut2 packing barang. Temenung sejenak tempat2 yg bakal ditinggalkan beberapa hari. Aku rindu akan semuanya. Perasaan itu sudah hilang. Skrg nih, kalo terpikir nak balik je, terus kuar RM3 naik bus rapid dah sampai rumah. Maybe ade yg jealous ngan aku sebab rumah aku dekat tp dorg xtau yg hakikatnya aku yg jealous ngan dorg.

Nak masuk bilik je, nampak jiran yg xdikenali packing barang. Beg besar2. Bila lagi aku nak pack barang banyak2? Mase packing barang adalah masa yg sangat happy. Rase xsabar nak jumpe family meletop2 dalam paleotak sampai baju yg dilipat menjadi kecil mcm murtabak.

Sem lepas, rumate beli tiket bas RM40++ sbb nak cuti raya, die pegang2 tiket bas dan sangat gembira. Aku pernah rase gembira itu dulu masa mengaji kat Kolej Matrikulasi Melaka. Mase tuh, aku slalu tgk announcement kat KO-OP bila la dorg nak jual tiket balik KL. Kalo dorg start jual, aku akan call rumate aku dulu bernama Daud Bahari, seorang bekas penyanyi kumpulan nasyid, Aiman or Aeman kot. Aku xsure camner eja nama group die sbb die rahsiakan drp rumate2 ngan member2 die. Aku call Daud sbb nak tanye die nak aku blikan ke x tiket bas tuh. Salunya KO-OP tuh penuh ngan manusia2 yg berebut2 nak bli tiket tuh sbb limited sgt. Mmg nk kene tumbuk la kalo ade org tetibe masuk KO-OP pastu terus bli sedangkan yg lain berasak2 nak bli tiket tuh. Kalo dah beli, gembiranya teramat sgt sampai nak rembat tiang2 lampu tepi jalan padahal tiket tuh cume kertas bese berwarna hijau 10cm X 5cm je.

Detik menunggu masa nak naik bas. Aku salu lepak kat koridor luar bilik usha2 langit. Time2 usha awan la, awan tuh play balik memori bersama2 keluarga. Kene terajang ngan abg aku la. Kene libas ngan talipinggang bapak aku la, aku libas bapak aku ngan talipinggang aku la, makan makanan mak aku masak la. Sumenye memori2 indah. Cume kene bantai ngan bapak aku je la yg aku mungkin xakan rasa lg. Berani bapak aku nk pukul aku? Sume memori2 nih buat xsabar nak naik bus sampai boleh buat aku hentak2 pale aku kat dinding.

But now? I will never experiencing this feeling anymore. Tiket bus dulu 1 tahun berapa keping je tp skrg 1 minggu dh berkeping2 siap kalo boley, aku nk soh pakcik rapid tuh simpan je tiket bas aku tuh. Packing barang, lipat elok2 tp skrg, men campak2 dlm plastik beg xpon campak dlm beldi. Xde la enjoy naik bus express 2 jam kat highway. Xde la happy gigit2 jajan dlm bus. Xde la balik bwk beg besar2 beramai2. Xde berlari2 kejar bus takut terlepas. Xde. Sume dh xde. Bile la aku dpt rase mende2 tuh lg? Ntah la. Rindu sangat2 exclaimation mark


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: