31 March 2010

A Wakeup Call

[themissingikmal season 1 episode 21]


This is a story about an ordinary girl. A girl who make me realised who am i and what am i going to do in the future. A girl who sacrificed everything to make others happy. A girl who willing to let go of her dreams just to make others dream come true. A girl who always helped others eventhough she dont have the strength to help herself. She's my inspiration. Her name is Norlitha Ahmad and she's my sister.




Gambar nih mase die g selection nk masuk The Biggest Loser Asia 1st season. Aku bli paper nih time ari isnin 10 August 2009 2100hrs. Semangat gler bli paper kosmo malam2 time Hmart nk tutop tp dulik lak aku sbb kakak aku masuk paper kot. Front page lg tuh.

Kat rumah die nih ade nickname tp sangat2 kampung. "Along". Aku pon ade nickname gak tp dirahsiakan di bawah akta 24/09 rahsia kerajaan dan terus dirahsiakan demi mengelakkan pertelingkahan antara negara2 dunia ketiga. Itha adalah hasil pertama perkahwinan mak ngan bapak aku dan secara tidak sengaja menjadi ketua adik beradik sbb tuh la name die Along. Tp Along nih spesel kes, Along juga merupakan ketua keluarga. Sbb ape? Sbb bapak aku pon xley wat pape kalo Along bersuara. Along mempunyai kuasa vito yg mutlak. Barangsiapa yg melawan kata2nya, nescaya peperangan akan tercetus dan ekonomi negara2 lain akan terjejas. Omputih ade kate, golongan yg memerintah adalah golongan bijak pandai. Sbb tuh Along jd ketua rumah sbb die mmg pandai.

Baru2 nih Along ajar budak bernama Hafiz yg dh darjah 3 tp xpaham2 ape yg die bace. Mende BM kot. Bace senyap2 pastu xtau ape ayat tuh citer. Sumpah budak nih bebal thp xley dimaapkan. So kene la marah 101 ngan Along. Melihat situasi tersebut, teringat aku mase darjah 2 ke darjah 3 tah, Along ajar aku bhs omputih. Bknnye ajar ape pon, die soh aku eja "aeroplane" sbb mase tuh otak aku dungu thp xpenah g skolah. Malah lg bodoh drp mahasiswa2 time tuh. For sure la kan. So die pakse aku eja sambil memegang sepucuk hanger yg mak aku bli bertujuan nk sidai baju. Sejak tuh br aku tau yg hanger tuh dicipta dwifunction. 1-sidai baju, 2-bantai org. So aku nanges teresak2 kene bantai ngan Along sbb xreti eja. Ade la gak 2 jam kene marah pastu kene bantai.

Walopon time tuh english aku bodow gegile dan dibuktikan oleh Cikgu Aiman Cheah mase form 2 dgn statementnye "Ikmal, mase awak form 2 sy ajar awak english, awak nampak macam bodow je tp PMR dapat A. Tahniah". So cikgu aku pon menyedari betapa bodownye aku. Tp aku dpt gak masuk universiti.

Lepas Along puas marah Hafiz tuh, die tanye adik aku yg digelar "Adik" oleh sume ahli famili Encik Ahmad. Perbualan mereka adalah seperti berikut:

"Adik, ko ade ajar apis x?"
"Dah byk kali dh, salu soh die wat keje skolah tp die ckp xde keje skolah"
.
.
.
[perbualan pada bahagian ini tidak dapat diingati kerana isinya tidak penting]
.
.
.
"Along dh soh ko keje tp ko men game je. Dok umah bknnye nk basuh jamban"
"Haah, adik memang xbuat ape kat umah nih, adik mmg main game je"[bunyi melawan]
.
.
.
[pertelingkahan bermula tp xigt statement ape yg dorg start gado]
.
.
.
"Along dh abis duit anta ko g tusyen, seminar, tp SPM ko camtuh gak. Xblaja kat umah"
"Ah nk ungkit la tuh"
"Memang Along ungkit"[bunyi marah yg menakutkan]

aku yg tgh mengunyah ayam pon mencelah, "Adik, ko ley x jgn menjawab?". After that silent skjp. Pastu Along sambung marah Adik. Pastu Along sambung marah Hafiz lak. Adik aku terus g mandi pastu g cybercafe sbb nk salurkan emosinye yg xstabil tuh dgn men game.

Mase dorg gado, aku sangat sentap adik aku ckp pasal ungkit tuh. Aku lak tetibe rase emo. Bkn ape. Aku xcaye adik aku sanggup ckp camtuh kat Along sbb die xtau betape pentingnya kewujudan Along dlm famili nih. Aku sangat sedih ape yg Alongku lalui. Tanpe Along:

1- Abah jarang menghabiskan usia tuanye lepak kat mapley dgn mereka2 sebaye dgnnye. Abah jarang mendapat bekalan rokok yg diperlukan time2 abah boring yg boley menyebabkan abah membuat tindakan yg xmasuk akal seperti membelasah Hafiz sbb die kentut.[Its funny tp aku bengang sbb bantai budak tanpe alasan munasabah]

2- Mak jarang dapat mengasah bakat kulinarinya walopon seni kulinarinya tiptop dlm setiap masakan. Kesannya, sume makhluk2 dlm umah kenyang2 belaka.

3- Xde la angah dapat g kelas menjahit. Kelas menjahit angah ckp dh lame die idam2kan.

4- Salu la kete nizam xbergerak dek kerane xde minyak. Kesannya, susah la nizam nk g kelas walopon kelasnye 1 bulan hanye 2x. Kang susah nk dpt diploma die lak. Kesan lain, kang xdpt la nizam nk anta aku balik UKM time2 emergency.

5- Shahril juga susah nk bergerak sbb kadang2 kete shahril xde minyak. Shahril juga hilang tempat meraih simpati duit Along untuk meneruskan hidupnya sebagai mahasiswa tahun 2. Shahril juga xdpt pau Along time shopping2.

6- Aku juga susah nk mendapatkan bantuan kewangan drp Along. Tp skrg nih aku ley berdikari sniri sbb aku pandai mengatur kewangan sniri. Perjanjian Aku dan Along [aku xkn minx duit Along sem nih] tidak dpt dilaksanakan sbb sem nih kene praktis golf. So duit menjadi pertaruhan nk dptkan markah baik.

7- Susahlah adik nk mengekalkan saiz XL nye. Adik juge xmungkin dpt g tusyen, skolah, melepak ngan member and whatsoever. Keputusan SPMnye mungkin lagi teruk.

8- Hafiz xmungkin dapat main Transformers, Hot wheels siap ngan track die lg, dan segala bagai permainan yg menyebabkan otaknye terus lembap.

Semua aktiviti di atas dpt dilaksanakan dgn bantuan kewangan Along. Tp ape Along dpt? Tuh menjadi persoalan yg aku slalu pkir. Along bekerja semata2 nk tolong kitorang? Camner ngan impian Along? Camner Along nk bli barang yg die nak? Camner Along nk enjoy life die? Aku sangat sedih ngan situasi Along. Shahril pon sedih gak. Along, bersabar la ye. Wait till i grad and i will make ur wish come true. At that moment, let me take ur duty as gabenor family kite. After all the pain that u suffered alone to raise us up, i will remember until my last breath and i will pay back what u've done to us. There's so much planning i've made for our family but dh keje nanti, nk simpan duit nk g Birmingham nk tgk bestfren grad. So plan tok Along akan ditangguhkan dahulu.

Im so grateful cuz aku ade seorang kakak yg sangat mementingkan org lain berbanding dirinya. Without you, im nothing, useless and also sampah. Thanks Along for everything and if you read this entry, i just wanna tell you that i love you so much. This is a wakeup call for me. I will study harder to make my wish[my wish = your wish] come true. Tp sem nih kompom2 jatuh sbb byk killer subject. Owhtidak! Xpe asalkan aku ley grad ngan result yg bese2 pon jadi la. Asalkan aku dpt degree. Lastly, dgr le lagu kat bawah nih. This song is dedicated especially for you.


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: