24 February 2013

Devaluation By Technology

Semalam pergi Mid Valley semata-mata nak beli earphone Sony MDR-XB30EX. Hari ini pergi Mid Valley semata-mata nak tukar earphone tu sebab ada defect sikit, twisted chord. Tapi cashier Sony Centre The Garden kalau boleh tak nak bagi aku tukar, so dia try to fix it by herself. Tak mampu, kawannya tolong. Tak boleh jugak. Rasa nak marah tu ada tapi lepas more than 7 minutes, dia bagi yang baru sebab boss kata ok. Siot. Aku yang bayar, nak mintak baru tak boleh tapi boss dia yang tak ada kaitan dengan earphone tu suruh tukar, boleh pulak. Celaka kau! Tapi tak apa aku dapat jugak earphone baru. Tapi ini bukan cerita yang nak diceritakan.

On the way home, tapi masih dekat Mid Valley, terjalan dekat sebelah McD dan ternampak ramai orang melayu di situ. Aku mati-mati ingat mereka boikot McD, rupanya boikot ini bermusim. Okay, baguslah tu. Sangat membuktikan kebanyakan rakyat Malaysia suka bertindak ikut perasaan tanpa fikir. Lepas tu jilat ludah sendiri. Perkara ini juga bukan bahan utama tulisan ini.

Yang ini ya, isi penting penulisan ini. Masih dekat McD. Ada sebuah keluarga, tengah makan hidangan McD yang sangat tak buat aku bernafsu untuk beli. There is a guy, tengah tengok cerita korea dekat tabletnya. Persoalan aku, kenapa keluar dengan manusia yang hidup di depan mata, tapi mata tetap nak pandang hidupan berbentuk data? Tak kisah la gadget kau boleh tengok tv atau tengok satelit pun. Tapi boleh tak ambil peduli dekat teman/ahli keluarga anda?

Aku sendiri pun jadi mangsa macam tu. Bila keluar dengan kawan, kawan mereka yang hidup berpuluh-puluh kilometer lebih penting daripada kita. So pada aku, kalau nak keluar dengan makhluk yang bernafas, keluarkan teknologi dalam minda and talk like a human being. Bukan silent macam cicak dekat dinding.

Kalau tangan tu tak boleh lepaskan smartphone, better duduk rumah je weh. Seriously, tolong belajar adab bersosial.

No comments: