02 March 2011

Suicide Is Unacceptable

Chapter 143

Lepas bbrp minit aku pikir aku nak bunuh diri, tetibe aku terdengar 1 citer kat radio. Islamic nyer channel. So aku nak berdakwah pulak. Cube paham cerita kat bawah, kalo xpaham, mmg bole bunuh diri dah.

Pada suatu petang dimana seorang anak dan seorang ibu berada di dalam sebuah rumah. Anaknya sedang bermain diluar rumah manakala si emaknya pula asyik menyulam. Tiba2 anaknya datang dan perbualan mereka seperti berikut:

anak: ibu buat ape ni?
ibu: ibu sedang menyulam.
anak: buruknye ibu buat!
ibu: pergi la bermain ye anakku....(dalam hati sentap kot)

Anaknya pergi bermain semula. Selang beberapa minit, anaknya datang kembali.

anak: xcantik la ibu buat!
ibu: pergi la bermain ye, biar ibu buat kerja ibu....(sentap lagi. monolog dalaman: nyesal aku lahirkan ko!)

Main la lagi anaknya. Pastu datang balik tengok maknya.

ibu: cantik x?
anak: ibu beli dekat mana?
ibu: ibu buat la....(sentap kali ke3)

---end---

Budak kecil itu hanya melihat dari pandangan bawah sulaman ibunya. Hanya kelihatan benang berserabut dan bersimpul2. Tetapi apabila melihat hasilnya dari pandangan atas, ianya sungguh cantik.

Cerita ini ada kaitan dengan kehidupan manusia. Manusia mengharungi setiap dugaan dan cabaran dan menempuh segala onak duri. Apabila manusia melihat menggunakan pandangannya, segala2nya adalah musibah. Apabila melihat menggunakan pandanganNya, ianya sangat indah. Allah menyulam kehidupan manusia dengan sangat sempurna.

Siyes aku xboleh jadi pendakwah sebab aku xpandai main2 ayat. Tp camtu la citernye. Aku yg sudah berputus asa nak hidup tibe2 menangis dan rasa sangat lega mendengar ceramah kat radio tuh. Aku menangis sbb timing citer tuh sgt2 kena pada masenye. Aku mmg selalu mempersoalkan nasib aku sebab aku xputus2 ditimpa musibah tp lepas dengar ceramah agama tuh kejap, aku percaya aku akan memperoleh ganjaranNya suatu hari kelak.

Aku redha dengan segala ketentuanNya.


---end of chapter---

7 comments:

Faiz Tapit said...

seriousshit semat dowh cite ni...

themissingikmal said...

agak ar...kalo xde citer nih, aku da terjun tingkap dah...hehe

nik lan nik mat said...

setail2..wei, sabo banyak2..semua orang ade masalah masing2..kalo kite rase masalah kite besar sgt, cubelah kite tgk orang lain, t kite nampak masalah die lagi besar dari kite..so jgn cepat putus ase...jgn jadi macam aku..huhu

arifpaan said...

naaaiiiisssss

..SuRaYa.. said...

suka entri ni sgt2..

setiap orang,akan diuji dengan cabaran,dugaan yang berlainan.

so,jangan cepat putus asa!

themissingikmal said...

thx lan arip suraya..
asa adalah sangat senang nak diputuskan. hahaha

jgn risau, aku xputus asa skrg...

Anonymous said...

apa yg awak fikir itu..
it is just suicidal ideation dalam terms mental health....

apa yang boleh saya cakap,setiap ujian yg awak terima 2 ada byak hikmah disebaliknya...mungkin dugaan yg awak terima itu akan menjadikan awak lagi sabar,tabah dan cekal dalam menempuh hidup..just take it as a positive things k my frendz..
:)