14 March 2011

In The Red Alert World

Chapter 148

Ternostalgia sebentar bermain game "Red Alert" mase budak2. Men kat cybercafe yg xbrp nak cyber. SSKOM. Mcm rumah hantu je tpt tuh. Gelap. Sunyi. Sesuai untuk menonton filem dewasa dan filem tamil. Rindunye zaman g cybercafe.

Dlm game nih ada nuclear power plant. Soviet nyer team. Lepas buat nuclear power plant je, energy terus naik secara mendadak. Aras energy memancut ke aras tenaga yg lebih tinggi. Tp kalau lawan soviet, elok la guna secret weapon kat nuclear power plant tuh. Kalo meletop, super merana kot org gune team soviet tuh. Kasi storm ke, mmg best lah.

Kalo aku gune soviet, aku slalu letak power plant jauh drp base. Kire kecik2 lagi aku dah paham bahawa nuklear adalah bukan barang mainan. Dah paham konsep "distance". Lepas tuh, soviet nih ada org bernama "desolater". Kerja die men mende radioaktif. Sekali die cacak radioaktif kat tanah, tetibe ada bulatan hijau kat sekeliling mamat tuh. Kirenye tempat tuh tercemar la, xselamat. Kalau tank "apocalypse" lalu situ pon nyawe die leh turun. Siyes best gune soviet.

Ok skrg citer betul lak. Jepun adalah negara yg aku mmg xske drp dlu lg. Aku mmg xske bahasa dorg. Korea pon same je. Jumaat, 11 Mac, ade gempa bumi kat utara Jepun. 8.9 magnitude. Gile kuat weh. Kalo aku ada kat sane, mesti lemak kat perut aku xhenti2 bergetar. Ditakdirkan 10meter tsunami. Aku xske perkataan jepun! Rephrase, 10meter ombak besar. Damage kat jepun tuh xtau la brp billion. Google la sendiri.

Akibat gegaran tuh, nuclear power plant kat fukushima pon terjejas. Ade statement citer pasal reaktor tuh mampu hendel earthquake sehingga 7.9 magnitude. Tp yg dtg 8.9. Xdapat nak tahan la. Skrg dah Isnin 14 Mac. Kalo xsilap ada 2 reactor dah meletop. Aku pon dah xtau sumber mane btol. Aku xtau brp byk gegaran yg ada kat jepun. Dgr citer gunung brapi pulak nak meletop. Betul ke? Ntah la. Yg aku tau, jepun kena serang ngan nature.

Ape kaitan ngan aku? Sah2 la ade kaitan sebab aku pelajar sains nuklear yg berdedikasi dan peka terhadap isu semasa. Dah la msia nak buat nuclear power plant. Harap plan tuh proceed mcm bese xde bantahan. Tp sejak insiden kat jepun tuh berlaku, rmi org antinuklear. Camner la angan2 aku nak kerja kat reaktor tuh. Gaji banyak kot. Berak beristinjakkan RM10 je nnt. Harap2 je la xde emergency yg teruk kat jepun. Cuak weh!

Baru jap td ada org menyebarkan pasal hujan acid. Akibat drp letupan tuh. Bongok sangat. Bile mase tah aku dgr letupan kat jepun tuh efek negara lain. Filipina pon xkuar amaran lg tetibe kat msia dah ade amaran. Yg paling xboleh terime, ade je budak nuklear yg post pasal mende tuh. Sorry to say, ko sgt mudah dipengaruhi. Dgr citer sikit terus percaya. Xde la nampak perbezaan ko ngan orang awam. Tolong lah!

Semoga projek power plant kat msia diteruskan dan aku akan menikmati gaji yg lumayan.


---end of chapter---

4 comments:

Anonymous said...

org berita pon cakap lah. aiyo....

themissingikmal said...

lecturer aku ada kuar statement, mustahil radiasi spi msia...oh lupe lak, org berita lg ARIF pasal nuklear...sorry
hahahahahahha

caye la ckp aku

Anonymous said...

oh ye ke? hahaha. aku pon xtau bnyk kot psl benda ni...bler dgr berita. da name pon beritakan mestylah pcaye. arini punyer...dorang ckp...minimum acid rain sampai 2 minggu agy. so, patut ke aku pcaye?

themissingikmal said...

jgn caye...kite ada lecturer...mesti dorg akan inform dak2 nuke kalo radiasi spi msia or whatsoever