22 March 2011

A Nightmare To Remember

Chapter 150

"We Lead. Other Follow". Rindu gile moto skolah. Skrg "I lead, No One Follow". Aku xlayak jadi leader kan? Aku tau aku tau. Siapalah aku nak jadi leader. Diri sendiri pon terumbang ambing. Ok nih 1st post aku pasal aku selaku Yang Di-Pertua Kelab Sains Nuklear. Gile gempak title. Tp org nye xde la gempak mane. Xgempak langsung!

Sbg seorang ketua, kene la slalu buat meeting. Ade keje je, meeting. Ade problem pape, meeting. Sakit perut pon, meeting gak. Senang citer, pape je terpikir, meeting lah jawabnye. Jadi program pertama aku, dinner. Jadi ape perlu aku buat? Ye, meeting. Kalau buat meeting, mesti ade je yg kasi alasan. Manusia kan? Hidup mesti penuh ngan drama. Tapi sayangnye aku bukan jenis org yg tegas nak marah2 org tuh. Dah besar kot, boleh pikir sendiri.

Meeting lg skali lepas tu, still ade yg xdtg, ade yg dtg lambat. Cuak kot nak buat meeting walopon sume tuh member aku. Sori la aku xreti sgt bab2 leadership dan meeting nih. Tp bab tepati masa tuh, korg dah blaja drp kecik kot. Spi besar kalo xreti2 nak tepati masa, susah la nak idop. Tp aku still xmarah. Kenapa tah aku xleh marah? Aku sgt penyabar. Please take note.

Lepas kasi2 kerja, aku ditugaskan untuk buat kertas kerja. Dlm kata lain, aku menugas diri aku untuk bertugas. Sekurang2nya, aku da paham ape itu kertas kerja. Edit2 kerja org lain, siap dah. Xde la susah sgt. Pandai goreng ayat, maka mantaplah kertas kerja tuh.

Jumaat bile tah, ditakdirkan aku masuk meeting. Meeting antara kelab2 dibawah Fakulti Sains dan Teknologi. Aku dan Akma mewakili Kelab Sains Nuklear. Masuk je bilik meeting je, nampak meja bulat siap ngan microphone. What the fuck?! This is not me! Im not that kind of guy yg dok ketengahkan masalah org. Im not wakil rakyat or whatever. Goosebumps.

Aku pon dengan megahnya berkata "saya Muhammad Ikmal b Ahmad, pelajar tahun 2 mewakili Kelab Sains Nuklear". Terpaksa rendah diri kot. Kalo ikut setan kat kepala, nak je ckp "saya Muhammad Ikmal b Ahmad, pelajar tahun 2, menjawat jawatan sebagai Yang Di-Pertua Kelab Sains Nuklear". Tak ke semua menyembah aku lepas tu? Xde la, aku xingin pon nak sebut mende tuh, aku xnak pon jawatan tuh. Menyekat kebebasan aku je.

Yg handle meeting, Prof Shahidan, Timbalan Dekan FST, datangnye drp nuklear gak kot. Mmg mati la aku kalo aku ckp aku YDP. Prof Shahidan somehow looks like Prof-Who-Knows-Everything. Die cakap mmg power. Sbb tuh la jadi timbalan dekan. Berborak drp kelab stuffs, masuk kat fasiliti FST, masuk kat politik. Aku biol kat dlm dewan tuh. Aku xpatut pergi meeting tuh kot. Tp xpe la, aku ade experience dtg meeting pastu ckp kat mic, mmg style ah. Bangge mak aku dow.

Back to the real part. Date dah tetap 1 April. Birthday Mataap kot. Nak je buat tema April Fool. Soh dorg bayar rm40 sampai je Prescott, xde bende sbb kena "April Fool" ngan aku. Pastu sah2 la aku kena rejam. Tetibe Dr Faizal ckp 1 April lecturer berkampung kat Taman Negara. Xde lecturer, xde la senior. Xkan 2nd year je kan? 1st year lak? Ade aku kesah?!

Tukar tarikh 30 Mac. Senior lak kate xleh sbb viva. Tesis nyer mende. Kena tukar tarikh lg. Sgt dem ye. Mende bukan salah sape2, cume timing tuh xkena. Tuh la cabaran aku, kena hendel problem2 nih. Sesuai ape yg Murphy ckp. Sape tah Murphy? Tah la tp law die camnih "anything that can go wrong, will go wrong". Aku sgt suke law die tuh sbb btol kot. Walopon nampak pessimist, tp aku tersangat2 stuju.

Lepas tu lak, aku g jumpe dak 1st year. Nak berborak pasal dinner tuh la. Aku xberharap pon dorg g sbb time kitorg 1st year pon, rmi je budak2 xg. So ape yg kitorg buat kat senior thn lepas, kite rase balik. Tp siyes, kalo junior xkasi komitmen attend dinner nnt, jgn harap la aku nak amek tau pasal dorg sem depan. Aktiviti pape yg akan dibuat, jgn harap aku nak pikir junior. Pastu time dorg hendel KESAN, jgn harap la nak ngada2 tanya aku pasal KESAN.

Ape yg positif pasal sume mende nih, aku da berani la gak nak ngadap org ramai, nak ngadap ketua program sbb takut dilabel pelajar baru, berani nak jumpe timbalan dekan. So aku xde la sesampah masyarakat yg disangka. Berguna gak aku nih.

Semoga dinner nanti berjalan lancar seperti yg diharapkan dan akan dikenang sehingga ke kubur.


---end of chapter---

2 comments:

nur said...

wah...tahniah ikmal!!
not bad..tunaikan tanggungjawab anda sebaiknye ok??

themissingikmal said...

tanggungjawab sebagai leader? seram!!! hahaha