16 March 2011

nukeTV : The Story of Fukushima Daiichi Power Plant

Chapter 149

Aku mmg dah ditakdirkan untuk menjadi seorang pelajar nuklear. Aku xtau aku pernah tulis pasal mende nih ke tak tapi aku nak cerita. Aku pakai bag brand radioactive sejak tingkatan 4. Lambang radioaktif tuh ada spi skrg. Bag aku tuh pon tahan lasak. Water resistance, pressure resistance, segala2 jenis resistant ade resistance. Amende tah ayat aku tuh?

Mase blaja slalu pikir kenapa aku blaja nuklear. Sbb aku masuk kelas mcm xtau papepon. Bkn sbb salah lecturer. Aku nih yg ada penyakit malas xsembuh2. G kelas tp xde interest nak blajar. G pon sbb nak sain attendence tp skrg aku da xheran pasal attendence. Kenapa tah?

Fukushima nyer reaktor meletop. Aku da citer da. Tadi aku g kelas Peralatan Nuklear yg diajar oleh Dr Faizal. Peralatan nuklear, mende2 dlm reaktor. Reaktor Jepun. Containment. Tetibe sume kena tepat pd masenye. Xpaham kan? Subjek tuh diajar pasal komponen2 dlm reaktor. Yg meletop tuh pon reaktor. So, aku sgt bertuah la. Blaja kat dlm kuliah ngan blaja kat utube cnn dan segala bagai media cetak dan media maya.

Biar aku recall balik ape yg Dr Faizal ckp pasal Jepun.

1st- reaktor tuh mampu tahan spi 8 richter scale. Dlm bahasa lain, 8 magnitude. Tp gegaran 8.9 magnitude. Perbezaan nmpk mcm lebih kurg 1 magnitude, tapi sebenarnye gegaran 8.9 tuh 100x lg kuat drp 8.0. Camtuh la perbezaan gegaran tuh. Fakta aku mungkin salah tapi nak tunjukkan yg 1 magnitude tuh bukan kecik tp SUPER BESAR!

2nd- masa gegaran berlaku, control rod yg dihasilkan drp boron diangkat untuk menyedut semua fission yg berlaku. Xpaham kan? Sbb korg bukan dak nuklear. Nota sikit, Uranium ditembak neutron dan menjadi xstabil lalu melepaskan neutron lain. Neutron tuh serang Uranium lain pulak. Tuh name die chain reaction. Jadi, control rod tuh dicipta untuk menyedut semua neutron. So xde chain reaction kat situ. Paham? Dalam kata lain, reactor core IS SAFE!

3rd- reactor core xboleh sejuk serta merta. Mcm masak megi, mane ade org makan terus lepas megi tuh menggelegak kan? So kat situ ada residual heat. Nak sejukkan reactor core kena guna air. Jadi tenaga elektrik diperlukan untuk menyedut air dan menyejukkan core tuh. Bekalan elektrik tuh dtg drp fuel kat sekeliling reaktor sbg backup. Tapi disebabkan tsunami, tank2 nih terbakar. Kot la. Jadi, backup elektrik dah xde. So suhu still tinggi.

4th- pressure dlm bgnn tuh naik dan naik dan naik. Kalo xlepaskan, meletop la nanti. Jadi saintis mencadangkan tok letupkan reaktor tuh. Ada nampak kat berita kan? Sebenarnye letupan tuh sengaja dibuat untuk mengurangkan tekanan dlm reaktor tuh. The truth is, yg meletup tuh bhgn atas reaktor. Reaktor tuh dicipta multilevel of shielding. Defence. Yg meletop tuh outermost shielding. Ada byk lg shielding kat dalam tuh. Jadi, xyah takut radiasi spi msia ke, hujan asid ke. Tp mmg btol Iodine radioactive berterbangan kat udara. Org jepun kena la makan Iodine tablet. Org msia xyah. TAK PAYAH.

Tuh je kot yg dapat aku sampaikan. Tuh je yg aku igt ape yg Dr Faizal citer dlm kelas pg td. Kalo ada fakta salah, btolkan lah. Maksud aku, gtau aku. Thanks Dr Faizal sbb share ilmu nih.

Drp 26juta org msia, aku 1 drp bbrp ribu org yg tau pasal mende nih. So im very proud of myself. Xsia2 aku belajar nuklear. Boleh aku cerita kat public.

Sikit lg, smlm masa aku g lab, aku siram pokok taugeh yg telah disinar dgn bahan radioaktif. Tetibe dtg reporter channel ape tah cakap ngan Ketua Program Nuke, Prof Redzuwan pasal pokok aku. POKOK AKU! Cameraman tuh aim kat kitorg je. Harap2 aku masuk tv, aku ngah buat experimen kot. Ko mampu buat experimen pastu masuk tv?


---end of chapter---

14 comments:

..SuRaYa.. said...

haha..good job ikmal!.jalankan tanggungjawab anda sebagai pelajar nuklear..hehe..

themissingikmal said...

laju nye bace...br brp minit aku post...hahaha..
opkos aku akan citer mende nih...duti kite tok explain kat public....

nik lan nik mat said...

asid rain tu penipu...

themissingikmal said...

yup...xperlu la percaya pemberita unless pemberita tuh ahli saintis nuklear...huhu

Anonymous said...

bangga aku ade kawan nuklear cm kau;)
teruskan usaha kau. jge mate ko.jgn bute lg k.kuang3~

kk said...

wahh... suke cara anda terangkan.. sgt sempoi.. teruskan... :)

themissingikmal said...

anonymous #1

aku pon bangga dgn diri aku weh. hehe. jage mate aku? bermaksud aku pengsan dlu kah? baiklah kalau begitu..aku akan cuba sedaya upaya jaga mate aku..

themissingikmal said...

anonymous #2 aka kk

xkan la nak kasi lecture lak...sah2 la xde org nak bace...hehe...

kk stands for? errrr

tab said...

HEBAT bak kate che ya....

themissingikmal said...

tabah, ko nak kutuk pon, biar la btol...bkn HEBAT tp HEBAKKK!

tab.... said...

ye ke??xtau lak...

themissingikmal said...

ko nih...ape je ko blaja kat skolah?

tab said...

yg pasti bkn bahse kelantan....

themissingikmal said...

bodoh kaw! hahahahaa