15 October 2010

Road Accident: A Devastating Lesson

Chapter 111

101010 tuh ade kisah trajedi. Trajedi bas eksiden. Aku xtau full story camner tp 12 mati brp puluh yg cedera kat highway. Harini aku menulis chapter 111, nombor trajedi gak. Eksiden gak. Kat highway gak. Tp eksiden melibatkan pakcik org putih yg dh lebih sparuh abad ngan remaja melayu yg masih muda berambut perang sikit.

Aku nek bas balik umah cam bese. Naik U40 dengan tenang. Lebih menenangkan fikiran sbb aku ngah dgr lagu rock. Breaking Benjamin. Sambil2 miming, headbanging skali. Paling menyenangkan aku dpt dok kat kusi sorg2, xde sape nk dok sblh aku. Kire king size la kusi aku. Kegembiraan sudah mencapai tahap mokhsha. Mule la trajedi 111.

Kat area batu 9 cheras kat sblh flyover, ade pakcik tua org putih nih nk turun bas. Aku mmg xdgr la die tekan bell nk turun bas sbb aku dlm dunia muzik. Tetibe bas berenti kat tpt xspatutnya. Bkn kat bastop. Aku tgk pakcik nih jalan nk g kat pintu bas, jalan selow2 je. Kesian die. Dh tua kan. Tgk die turun tangga bas pon kesian gak kat die. Aku masey headbanging ala kadar je time tuh, lepas aku tgk die turun bas je, jalan 1 2 step, pakcik tuh kene hentam ngan motor.

I was shocked and my heart stood still. I saw the accident right before my eyes. Pakcik tuh tercampak ke depan, org bawak motor tuh jatuh kat tepi. For sure la 2 2 berdarah. Pakcik tuh terus xbergerak, aku igtkn dh mati. Yg mamat tuh lak darah terkeluar je drp mulut die. Kesian dorang. Tp aku xdpt pikir pape. Frozen mind. Aku cume tgk org cina ngan org india tolong dorang tuh. Aku rase aku mcm xberguna kot. Xdpt buat pape. Dem!

Suasana dalam bas jadi mcm kat pasar Chow Kit la. Sume org citer pasal mende tuh. Aku diam je. Aku tgk driver bas U40 nk call ambulance. Tangan die menggeletar. I know he's afraid. He should be afraid. Sbb aku dgr mp3 sblm kejadian, so aku xtau sape salah, pakcik tua tuh ke or driver bas tuh. Mungkin pakcik tuh lambat tekan loceng. Aku mmg xtau. Tp driver bas tuh mesti kene amek tindakan. Kesian kat pakcik tuh, kesian kat org yg bawak motor tuh, kesian kat driver bas tuh. Tp tah2 org yg bawak motor tuh yg cuai agaknye. Dh nmpk bas berenti, memandai la slow2kan motor. Ntah la.

Makcik dlm bas hulurkan air tok pakcik yg malang tuh. Ade org lain supply tisu nk lap darah. Etlis dorg membantu. Aku? Celaka kamu ikmal ahmad. Pastu brader cina ngan india tuh tolong angkat mangse kemalangan tuh g kat bastop sbb dh nk kol 12, panas gler. Aku masey xbuat pape. Mungkin aku trauma kot. Sbb aku mmg usha je pakcik tuh sblm die turun spi die kene langgar. Tp papepon, syukur la yg dorg tuh xmati kat situ.

Bas U40 lain sampai, so sume org tukar bas. Aku terbayang je accident tuh. Seram kot. Harap2 xbawak dlm ngigau aku malam nih. Lepas turun bas kat Leisure Mall, aku masey teringat eksiden tuh. Aku still nampak darah tuh. TAPI, aku masey mampu menelan beberapa bijik karipap yg Mat si ketua kelas kasi aku dlm bas kat ukm td. Eksiden tuh xefek selera makan aku.

Tgk eksiden tuh buat aku bersyukur sgt2 aku masih hidup. Mudahnye org ditimpa kemalangan. Mudahnye kulit nih disiat2 jalan raya. Mudahnya darah mengalir2 keluar lepas eksiden. Yes, manusia memang lemah walopon anda berbiceps dan berbadan ketul2. Sape2 je boley mati kat jalan raya. Xnk la naik motor kalo rumate bawak. Fobia buat masa skrg.


---end of tragedy---

No comments: