29 October 2013

The Forgotten Faces

Emotion. Aku suka bergelumang dalam kubang emosi. Dan sangat gemar dengan perkara-perkara negatif yang sarat dengan emosi disebaliknya. Lebih gemar akan benda-benda yang sangat deep. Sebab itu adalah rencah kehidupan. Tiada garam, segala masakan yang dimasak adalah tidak sedap. Bila tamat berbual dengan long-lost-best-friend-found-again-lost-again-and-found-again, tiba-tiba terserempak dengan statement bawah ni yang padat dengan emosi.
  • "Diam2 rs kwn dsusun dlm hdup sbg teman slalu tu-dh xvalid.mnsia entah mna aku knl pula selalu ada.jd jgn letak apa2 pd prshbtan.just go on."

    Dipetik daripada seorang rakan yang dijumpai dicelah-celah kehidupan. Lol. Lets portray this person in a sentence or two. I met this person just a few months ago and from my observation, this person lives in two different world. Mungkin lebih. This person might hold an unprecedented pain. Apa yang jelas, dia juga seorang yang agak deep. Tengoklah status dia. Tapi ini semua observasi sahaja. Maybe these observations is just a myth. Ok tolak dia sekarang dan ayuh lihat kandungan statement itu dari sudut garis hidup aku. Second statement itu dia punya cerita, tak perlu diulas.

    From childhood, i've known lots of people. Kawan yang dibuat bertumbuk. Kawan yang dibawa mencuri. Kawan yang dihabiskan waktu hari-hari bersama. Pergi cyber cafe, ponteng sekolah, pergi Kota Raya, main mercun, main bola. Boleh kata setiap aktiviti ini dijalankan bersama orang yang berbeza. Dimanakah Nabilah? Yang mana seorang insan yang aku senyap-senyap suka dekat dia masa dekat sekolah agama sehinggakan Azra'ie jumpa diari aku. Gila kau ada diari masa kecik-kecik. Dimanakah Daniel si ketua pengawas? Aku penolong ketua pengawas sekolah rendah masa tu. Dimanakah Fariz? Manusia yang mula mengotorkan kepala aku. Dia yang merosakkan pemikiran suci ini. Dimanakah Ijat? Aku main game pokemon dekat rumah dia. Dimanakah semua manusia ini? Mereka wujud disebabkan satu perkara, untuk berkongsi kegembiraan.

    Its all starts with an ice breaking. Then we know their nature. Adaptation. But we dont realize that a solid ice that has broken into small pieces tends to melt faster. And before we know it, those entities has liquefy themselves and evaporates under the hot sun. So yes, wajah-wajah ini akan pudar lalu hilang identitinya seorang demi seorang. Mereka tidak lain dan tidak bukan adalah sebuah buku sejarah yang perlu disimpan di atas rak bergenrekan autobiography yang terletak dihujung sudut memori.


    From hundreds of them, all i need is someone that can be with me during my dark days. By far, there are 7 of them yang betul-betul menceritakan maksud sebenar kawan di dalam kamus. Unfortunately, one of them died in a tragic way. Mati dengan sumpahan sendiri. He's not literally died, but at least on my mind. I just hope that the 6 will be there for me until there is no tomorrow. Thankfully, my long-lost best friend re-emerged himself.
    But maybe mereka ini juga akan lenyap dimakan masa? Who knows?

No comments: