06 April 2012

Demi Muka Hensem


Sudah beberapa tahun mencari kebenaran, akhirnya terjawab juga persoalan itu. Kebenaran memang menyakitkan dan apa yang lebih menyakitkan adalah apabila kebenaran itu perlu dilalui setiap hari. Putus asa adalah perkara biasa. Semangat susah untuk dicari. Walau apa pun yang berlaku, alasan untuk terus hidup perlu diketahui. Walaupun ianya samar-samar, ianya perlu disemat di dalam jiwa.

Resdung. Bukan sejenis penyakit yang jarang dijumpai, tetapi agak jarang dijumpai jika keadaannya seperti aku. Ulat-ulat manja berkeluarga di dalam muka aku. Melahirkan banyak generasi dan masih bersama-sama sehingga sekarang. Itu adalah sebuah cerita keluarga bahagia yang diidam—idamkan manusia tetapi hanya berlaku pada ulat-ulat manja tadi sahaja. Realitinya, aku tidaklah segembira mereka.

Pelbagai rawatan telah aku cuba untuk merawat penyakit yang tidak diketahui suatu masa dahulu. Rawatan menggunakan sirih yang diperkenalkan oleh Sayza, rawatan ubat antibiotik yang sangat mainstream, rawatan pakar yang percuma, dan juga bekam muka dan badan. Rawatan itu tidak mendatangkan kesan positif secara total tetapi mungkin mengurangkan kemeriahan ulat-ulat dalam muka. Mungkin juga menjadikannya lebih teruk. Tiada siapa yang tahu.

Minggu lepas, aku mencuba alternatif lain, berjumpa dengan doktor pakar kulit swasta. Swasta bermaksud mahal. Duit. Terpaksa. Perbezaan yang sangat ketara antara pakar kulit kerajaan dan pakar kulit swasta adalah servisnya. Bila diingat semula, doktor pakar kulit kerajaan hanya memberi kenyataan ianya hanya jerawat sahaja. Tetapi doktor pakar kulit swasta, mereka menggunakan kanta yang sangat besar untuk melihat dengan lebih jelas dan menggunakan kamera untuk menangkap beberapa keping gambar tempat-tempat persinggahan ulat-ulat manja tadi dan menyatakan bahawa ianya adalah Sinus atau dikenali sebagai resdung. Caj yang dikenakan adalah sebanyak RM265; nasihat doktor pakar beserta ubat.

Dikatakan ada seorang wanita yang tinggal di Saujana Impian mampu untuk mengubati pelbagai penyakit. Air sebagai medium rawatan. Jadi, tidak salah untuk mencuba. 2 botol air mineral berisipadu 6L untuk dijampi. Wanita tersebut menyatakan terlalu banyak ulat-ulat manja berada di muka lebih-lebih lagi pada ‘t-zone’. Selain itu, aku dikatakan lemah semangat dan mudah terperanjat. Aku juga sangat sensitif dengan suhu, dan berpeluh walaupun orang lain tidak berpeluh dalam satu masa. Apa yang aku rasa adalah hampir kesemuanya betul tetapi aku mudah terperanjat adalah tidak 100% tepat. Mungkin terperanjat tetapi tidak mudah. Atau betul-betul mudah terperanjat. Aku memang tak tahu.

Apa yang menggembirakan adalah wanita tersebut mengiyakan kata-kata doktor pakar kulit swasta. Sebenarnya telah disebut dahulu semasa berubat di tempat Sayza. Cuma aku kurang yakin masa itu. Jadi, cara lain untuk mengubati penyakit resdung adalah dengan mengasap muka untuk mengeluarkan ulat-ulat manja.

Sehingga perenggan atas, telah 409 patah perkataan telah ditaip tetapi ceritanya ada lagi. Cerita berikutnya adalah berkaitan dengan emotional breakdown.

No comments: