31 May 2011

Orang Alim and Alim is 2 Different People

Chapter 173

Sblm aku start, aku nak mention, im proud to be a muslim. Ok ayat seterusnya mungkin menampakkan kontradiksyen tapi skali lg, im proud to be a muslim.

Org alim semestinya org2 kuat agama. Alim pulak org lain, aku la tuh. Jadi, alim bukan org alim. Persoalan umum, ape masalah mereka?

1st thing yg buat aku pandang slack kat mereka2 nih, prejudis. Ramai yg memakai tudung labuh akan memandang slack kat yg pki tudung bese apetah lagi xpki tudung. Tuh 1 masalah.

Walopon nak berdakwah, setahu aku xboleh berdakwah dalam keadaan memaksa. Nih pon 1 problem gak.

Berdua2an dekat kafe tgh menyiapkan assignment last minit sambil dilimpahi lampu pendaflour dalam kuantiti yg xmampu untuk dibeli oleh pelajar pon still diperhatikan. Obvious sgt kau tgk aku. Aku bukan buat assignment dlm semak. Berjam2 lak tuh. Xboleh bla kan?

Makan dekat canselori juga dipandang serong oleh lelaki yg besar kemungkinan warga fakulti pengajian islam. Mereka berkata "merosakkan pemikiran aku je pandang sana". Maksud yg simple, pergaulan bebas. Kitorg makan je, pakaian pon tutop aurat. Xdenye pki speedo ngan bikini. Kenapa dorg asek memikirkan pasal sex dlm setiap perkara yg adanya jantina berbeza? Xpaham la aku. Segala2nya rotate kat mende tuh je. Siyes xpaham!

Tuh untuk org alim yg lite2 je, org alim yg ekstreme lak, pon same aku xpaham. Kau dah hapal 1 Al-Quran. Ko tau aje ayat tuh dlm surah mane. Sume perkara ko buat, betul. Sume perkara aku buat, salah. Jadi ape tindakan kau selaku org yg memahami Al-Quran? Semestinya menegur org lain yg buat salah kan? Bese la tuh.

Aku ade bace blog pasal xleh straightkan rambut la, xleh tgk wayang la. I just wonder why they write about it. Im not saying thats wrong. Instead of telling people about do's and don'ts, why not discover something inside the Al-Quran? Kau dah ada ilmu, xkan sekadar hapal je? Xde rase excited ke nak cari teknologi yg manusia xcreate2 lg tp dh ade mention kat dlm kitab tu? Nih keje asek nak ckp org tuh buat salah. Bile tah islam nak maju kalo xabes2 mencari kesalahan org? Teknologi sume org putih yg jumpe. Xde lak dgr org alim msia yg jumpe.

Camner lak citer alim? Alim hanya sekadar org yg kurg berpendidikan agama. Im a believer tho. Yg sentiasa buat salah tiap2 hari serta bersifat prejudis terhadap org alim sbb dorg yg start dlu. Siyes! Aku bukan buat ayat memain, aku tulis ape yg aku dgr dan aku lihat.

Cube la try buat kajian kat budak2 skolah agama. Lepas dorg kuar skolah agama tuh ape dorg buat. Sometimes kongkongan tuh menyebabkan org jadi super ekstreme in a bad way. Dorg diajar perkara2 baik. Tapi lepas masuk ke dunia nyata? Byk gak yg lari drp arena mereka.

Contoh terdekat aku sendiri la ngan kawan2 aku. Mase kecik2, aku masuk gak skolah agama. Skolah agama xpernah2 ajar merokok. Tp skrg? Rmi yg isap rokok tp aku x. Bangga nih! Org2 alim pon banyak je merokok. Padahal dorg tau merokok tuh boleh buat kanser diri sendiri pastu org kat sekeliling pon boleh dapat kanser. Kalo dah merosakkan diri, kire haram la kan. Tp xde pon org nak membetulkan keadaan tuh sbb merekalah ahli syurga dan xlayak untuk ditegur.

Pada aku, mungkin eloknya pendedahan awal mengenai keburukan supaye budak2 dapat melihat dan membezakan perkara baik dan buruk dalam sesuatu perkara. Yinyang xberlaku di sini. Kalau xmengenal keburukan, buruklah padahnye sbb jahil kat perkara2 buruk. Nampak logik x?

Org makin rmi kat bumi nih. Kalo nak betulkan sorg2, mmg spi kiamat la xabes2. But yet, problem tuh pon still xkan selesai.

Kalo citer panjang2 kang nampak mcm protester lak. Tp persoalan aku cuma 1 je, kenapa dorg asek mencari kesalahan org lain tetapi tidak menggunakan ilmu untuk memajukan diri sendiri, keluarga sehinggalah dlm aspek agama.

Tuh la pendapat dan persoalan aku. Perkara nih yg menyebabkan aku menjadi prejudis. So sangat memberi kesan kat aku.


---end of chapter---

4 comments:

Anonymous said...

saya SUPER setuju! kalau tuhan xjudge orang dari luaran kenapa diorang nak wat macam tu? nak wat keje yang tuhan 'xsempat' buat ke?? pelissslah! tudung labuh ke, tudung biase ke, xpakai tudung ke..kite sume same. jgn judge org dr satu sudut..entah2 amalan org free hair lg bnyk dr yg bertudung biase2 dan labuh tu. aku bertudung gak...tp aku ade jep wat dosa. ingat satu jep, xda org pon yg dilahirkan maksum (bebas dr membuat dosa dan keburukan) kat dunia ni. sekian, harap maklum.

themissingikmal said...

btol la ckp ko...stuju gegile...xgune nak perbetulkan org kalo diri sendiri pon xbetul...majukan diri sendiri lg elok kot...

..SuRaYa.. said...

saya tak pakai tudung labuh..perangai saya pun tak baik macam mereka. pergi surau atau masjid setahun sekali..masa bulan puasa..tapi saya...

isi sendiri.haha..

themissingikmal said...

aku sambungkan..

tapi saya org alim? hmmmmm