24 May 2011

Cysts: According To Doctor, Expert and Lecturer

Chapter 169

doktor: "awak mungkin ada HIV"
doktor: "antibodi awak lemah"
doktor pakar: "awak ada jerawat teruk"
lecturer: "awak tahu maksud jerawat? jerawat tuh benjolan! yg kat muke awak tu jerawat la, bukan kanser. kalau die xberhenti2 berdarah, baru la saspek kanser."

Aku rasa doktor biasa suke berlagak ngan ilmu yg die ade. Ckp nak gempak je, HIV la. Asal xckp AIDS ke, malaria ke, penyakit anjing gile ke? Doktor pakar sempoi je, jerawat!

Semester pendek nih aku blaja Penjagaan Kesihatan Diri. Dr Osman dr HUKM yg ajar. Br2 nih die ajar pasal kanser payudara. Jadi aku sgt memberi perhatian kat lecture tuh mengalahkan kelajuan Bolt lari 100meter dlm masa 9saat lebih. Sape yg kacau aku dgr, mmg aku muay-thai sebijik.

Sampai part simptom2, aku sgt terkejut sbb ade beberapa simptom yg ada kat aku. Jadi aku nekad nak tanye lecturer tuh secara personal. Nasib baik Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS xserbu dewan kuliah tuh sebab bertiga2an dalam dewan kuliah tuh. Amar org ke-3, alasan die nak temankan aku. Dem, aku harap ko lupe sume mende yg ko dgr drp mulut aku.

Ape yg lecturer tuh ckp kat dialog atas tuh la. So its not a cancer, its just cysts acne. Aku jumpe perkataan "cyst" tuh kat sini. Thanks kat National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine sebab memberi jawapan setelah beberapa tahun aku mencari jawapan tersebut.

Aku ade ckp kat lecturer aku pasal ubat tretinoin, siyes die tau ubat tuh, siap ckp yg pil tuh jgn memain, mahal. Aku sgt impressed die tau pasal ubat tuh. Xheran la jadi doktor.

Lepas baca kat website yg kat atas nih, mende yg sgt aku xbuat, shampoo rambut tiap2 hari ngan ikat rambut. Mende nih pon dah ditegur doktor kat pusat kesihatan, Dr Mohamed Jowhar. Hebat juga anda! Okay, nanti aku beli syampu bebanyak. Kalau la mak aku yg invent Pentene, mmg kat bilik aku penuh ngan syampu tp hakikatnya mak aku suri rumah.

Persoalan sekarang: Perlukah aku potong rambut?


---end of the biggest question ever---

2 comments:

YaYa said...

ikmal,kl ko x nk ptg rambut,just ikat....n aku rase seriously,ko perlu potong rambut sikit bg nmpak kemas n jgn bagi rambut kene muka ko..:)..kitorg syg ikmal..hihihi..(mesti ko terharu ngan aku)

themissingikmal said...

rambut aku serabai ke? yess! tuh yg aku suke tuh!!
terharu weh...tp kenapa "kitorg"? ramai sgt ke? hahaha