18 February 2010

A Journey To Become A Chemist


Diketika aku di tingkatan 4,masa depanku mula dicorak dengan kemasukan aku ke dalam kelas aliran sains...apabila anda belajar di SMK La Salle Brickfields(1 of the most worst school in KL),budak yg xdpt A dlm PMR pon still boley masok dlm list pelajar terbaik...dan melayakkan budak tersebut memasuki kelas sains...but im not that kind of person...aku hanya dapat 4A4B mase PMR...tp,name aku terpapar antara yg top gak laa...bangge la gak...


aku didedahkan ngan ilmu sains oleh cikgu2ku yg xbrape btol kat skolah...antara fizik(ilmu kira2),kimia(ilmu magik)dan biologi(ilmu kehidupan)...aku tertarik akan kimia...sekadar suka2 camtuh je laa..exam pon cukop2 makan je...xde la gagal dengan cemerlangnya mcm bio(pernah ke aku lulus...?berfikir sejenak...owh tidak!!)...tp ni bknnya citer pasal aku form 4...the end disini


bermulanya tingkatan 5,aku menyambung tusyen(Kasturi) yg sbnrnye aku amek drp form 3 lg...objektif:nk dptkn gred gempak tp xde la gempak mane pon,infact,xgempak langsung...tusyen kimia diajar oleh Miss Christina...pehh,cantik mantap dan kadang2 ternampak garisan latitude yg xsepatotnyer dijelaskan pada waktu itu...member2 aku sume stim tetibe...n they luv her class so much...ape yg die ajar sume menusuk kedalam kalbu...lebih2 lagi bahagian kimia organik...tp ini belom lg mase2 glory aku...


disekolah,prestasi kimiaku scarily/undeniably improved sbb aku g tusyen la...aku sebagai pengawas skolah menggunakan kuasa sepenuhnya yg diamanahkan oleh pengetua skolah dengan melepak di bilik kaunselor atau bilik pengawas sendiri bersama2 teman sepengawas yg len...(budak kelas=16, pengawas=13, librarian=2, studen biase=1)...biasenye half of budak2 kelas akan ponteng kelas yg xdigemari spt kelas biology atas bimbingan Miss Nirmala yg disebut "dey ticherey~~"(bunyi tamil sedikit)...ni punce prestasi down...once again nih bukan my glory time...the end disini


dengan memperoleh 3A3B4C dlm SPM,aku mengorak langkah ke dunia yang lebih mencabar iaitu kehidupan di kolej matrikulasi...kehidupan di Matrix Melaka sgt mencabar kerana hidup didalam bilik yg mempunyai dinding yg diperbuat drp bongkah batu yg sgt besar(saiz sama spt 2kepala org dicantumkan)...bilik boley diibaratkan spt penjara...nasib baik aku bukan pelakon prison break kerana aku selasa berada dalam penjara ini...


sebagai palajar sains fizikal,aku masih lagi berpeluang mendalami ilmu kimia...tp malangnya,ianya kimia yg berunsur fizik...kimia penuh dengan kiraan semata2...kerana aku dilahirkan dgn gene "i hate complicated maths" yg sungguh dominant,aku tercampak ke klinik kimia 3x sebab kuiz aku below the safe zone...dengan azam yg kuat untuk memperoleh keputusan yg lebih baik(sangat2 menipu!xpernah berazam pon..),aku pon struggle tp sbnrnye struggle last minute sbb esoknye final chemistry paper semester 1...slain itu,aku ade gene "study last minute" yg juga sungguh dominant...aku memperoleh B solid...hasil drp studi last minute...TRUTH FACT:studi last minute mmg membuahkan hasil...


bermulanya cerita sebenar(kat atas nis mukadimah je)...kimia semester 2 ade sedikit physical chemistry...3bab je...tp sume masok mid sem exam...sebab bab 1 ade kaitan dengan temperature,aku boley berjinak2 ngan bab 1...hanya sekadar berjinak2 sahaja...tp blaja xpaham2 pon...mid sem aku hanya mengharapkan bab 4 iaitu introduksi kepada kimia organik...seperti biase aku study minit2 terakhir...maka aku semak2kan citer2 kimia kat dinding(sbnrnye dinding itu hanya layak dilekatkan poster2 artis omputih ngan kalender galaxy mag sahaja)..


atas bantuan citer2 kimia didinding,aku memperoleh A untuk mid sem exam...sumpah aku terkejut sbb aku xpernah dapat A untuk subjek feveret aku nih...keputusan lain:fizik:C solid maths:gagal dengan cemerlangnya...pointer diperoleh:1.75...wah rendah...untuk menyedapkan hati,aku pon berkata kpd diri,ade orang lebih teruk drp aku...ade yg pointer o(kosong)...ape masalah mereka?ape mereka buat???aku xtau dan xpeduli...hati tenteram seketika...


walaupon aku berdarah paparazzi yg selalu memberitahu info2 terkini,aku juga menerima berita drp orang awam kerana mereka try to act like a paparazzi...mereka mengatakan bahawa ade 3-4 orang shj dalam kelas yg dpt A tuk kimia...(tersentap/terhappy/terpegun/ter-stun seketika kerana aku 1 drp mereka)...namun hidup perlu diteruskan...kelasku yg diberi nama f3t3 mempunyai ramai budak2 berperangai seperti hantu...setelah mereka mengetahui aku salah 1 drp pelajar bertuah itu,hantu-hantu itu telah dihantui oleh hantu sebenar untuk menghantuiku...


pelbagai "cemuhan" dilemparkan kepadaku...1-unit kimia(bilik lecturer kimia)...2-master kimia...3-anak pak brahim(pak brahim=lecturer kimia) dan ade lg tp dh xingat...1st time digelar sedemikian mmg rase weird,sakit hati,bengang,happy dan xsangka sampai begitu skali gelaran yg diberikan...lagi aku xlayan,lagi menjadi2 hantu tuh...aku pon mengambil keputusan tuk mengiyakan ape yg dorang panggil aku dengan berharap kalo aku layan,dorg dh xckp lg...tp nothing happen...


spi mase kuiz,hantu2 tuh akan berpecah 2 grup,1 grup akan g kat hero f3t3(tan) sbb die pon dpt A kimia gak...dh kate hero...mmg ar...1 grup lg dtg kat aku...hantu2 terbabit mengharapkan jawapan drp aku dan hero...(monolog dalaman:ko igt aku buku teks???)...sape yg menghayati ketas kuiz hero(tiru),nescaya dia akan dapat full mark...


pelajaran diteruskan dgn bab 5 sampai abis...sume pasal organik chemistry...sumpah aku ske...setiap bab abis diajar pak brahim,aku akan cube siapkan tutow terus...final nyer soalan pon aku try...hepi blaja ibarat aku diketemukan dgn teman hidup...gembira melakukan apa sahaja...nothing can stop me...hantu2 kelas masih menjalankan aktivity dorang memanggil aku spt dihighlight diatas...final dh dekat,hantu2 itu pon datang ke kamarku dgn berhajat supaya aku dapat menyuluh ilmu2 kimia ke mata2 hantu2 tersebut...dengan ilmu yg xseberapa didada,aku menghulurkan tangan bersertakan pensil kepada kertas2 yang kosong sambil mengukir ilmu2 kimia yg aku paham sedikit itu...


people said:kalo kite ajar org,kite akan lebih paham...berpegang kepada prinsip itu,aktiviti2 paranormal(study berkumpulan adalah bukan perkara normal) diteruskan...semakin dekat ngan hari exam,semakin excited...xsabar nak membelah cranium(tempurung kepala) dan membiarkan neuron2 berisi ilmu kimia mencurah2 ke kertas exam..hari exam kimia has arrived,menjawab dgn gembiranya tetibe tersentap ketika membaca 1 soalan mengenai Grignard reaction(reaction yg memendekkan carbon chain dan menghasilkan byk prodak)...alamak!!lupe ah...padahal mlm sblm exam,baru aku menjadi cikgu tutow mengajar bahagian Grignard ini...aku pon search grignard dalam cerebrum...output:file not found..!emosi mula menguasai diri...makin lame tgk soalan tuh,makin emo...darn!!tau2 je mase exam dh abis...instruction soh jawab 4 soalan drp 6...tp aku jawab 3...kalo ikot BM..."awak gagal mematuhi arahan dan awak digagalkan"...tapi nasib baik xde sape hiraukan instruction itu...


keluar dari tempat peperiksaan,sumpah rase nk terjun bangunan untuk buat sorakan emosi...disebabkan ilmu agama yg sedikit didada,mission mendalami ilmu free fall dengan membuat bungee jump failed...hari check result pon tiba tanpa diundang...menggunakan teknologi henpon,aku pon menghantar sms...(tit tit,tit tit...sry aku bkn penggemar nokia...lagu Shattered by Broken Dreams oleh Avenged Sevenfold barangkali kedengaran menandakan sms sudah direply...owh,keputusan exam...dem it!hati hancur musnah berderai lebih kecik drp plankton(spesis haiwan di laut yg paling kecik) melihat keputusan kimia B+ sahaja...setiap hari aku memahami kimia...every second with chemistry is so meaningful,joy and relaxing...tp mengapa kau perlakukan sedemikian???ape salahku???aku mengumpat cikgu ke???(maybe)...segala usaha adalah sia2 belaka...bukan usaha mengumpat cikgu...tp nak wat camner...nasi telah menjadi bubur tp kalo nk tau bubur lg sedap drp nasik...try test tgk...bak kate penulis lirik:menangis air mata darah sekalipun tidak berguna...sumpah penulis lirik tuh menyeleweng ilmu biology...nota:kelenjar air mata tidak mengandungi darah...tp ade aku kesah???i can never become a chemist..GOODBYE CHEMIST!!(sangat berlainan drp tajuk citer)


ambition:nk jadi chemist hanya menjadi memori


tau2 je UKM memilih aku untuk mengikuti kursus Sains Nuklear dengan harapan mereka bahawa aku akan memajukan industri nuklear Malaysia...



ambition baru:chef(xde kaitan ngan nuklear)
angan2:nak bukak restaurant nuklear...nasik lemak uranium235 MYR3.50 sebungkus


persoalan:am i going to be a chef...???(sangat mistery kot)


i dont know...no one knows...




---ikmal ahmad has signed out---

3 comments:

dymm shila said...

hahaha...pendirian xtetap r ko...
but aq suke post ko yg ini sajaaa..
yg len aq xpaham...
bahasa engkau sgt gagal...

DarkJordan said...

Panjang sungguh karangan MU~~~

themissingikmal said...

haha...suke tulis panjang2...haha
baru best