26 February 2010

Its Paid To Be Patient

Thursday night,bergegas ke rumah kerana diberitahu mak aku xberapa sihat...mak aku yg menghidapi artritis(synovial fluid semakin berkurangan yg menyebabkan friction antara bone kat lutut sakit) mengalami kebengkakkan kaki...tp dh ok sbb g jumpe doktor...masalah gigi pula...nak cabut gigi yg sakit tp doktor xkasi cabut...maybe ade efek kat otak kot...ntah laa..tapi mak aku cabut gigi bergoyang yg lain yg xsakit pape...mak aku hilang selera...episod ini bukan menceritakan mengenai ibundaku yg tersayang...so,the end di sini...

sebagai anak seken last,aku pulang ke rumah untuk membantu ape yg boley...mak aku xde selera n xboley masak...so aku nk tolong masak je la...chef la katekan...jumaat pagi,melihat abg aku ngan bapak aku tgk tv...masing2 kelaparan...kesian tgk mereka,aku pon check ape yg ade dlm fridge...ternampak pedal...maka,aku berniat nak goreng pedal...terlihat ayam yg belum dimasak bersendirian di singki dapur...wahh,boley masak ayam skali...pegang je ayam,dem!keras gile sbb baru kuar fridge...xjadi nk goreng ayam...xpe pedal ade...pedal direbus dan digoreng...pedal 2 rase dihidangkan hasil sentuhan chef ikmal...pedal 2 rase adalah 1-pedal goreng ngan kunyit ngan garam...2-pedal bersalut tepung goreng serbaguna...dah aku yg masak,maka aku yg sental dlu...mereka pon makan saki baki pedal yg tinggal...episod ini juga bukan menceritakan tentang kebolehan aku memasak kat umah...so,the end di sini...

9:20 di hentian kajang...telepon rumate nak tanye dh mkn lom sbb ade night market...rumate pon answer the telepon...

me: hello
rumate: ..................
me: hello
rumate: ..................
(diulang beberapa kali)...maka,aku letak...dan cuba lagi...still xdgr pape...mantera dibaca bertujuan menyumpah si rumate...men2 je...maka aku sms si rumate...*i hate sms sbb byk button rosak*

mencari makanan yg dipesan rumate: ayam ngan hati goreng...kalo dh rumate mkn,aku pon nk makan gak...menu aku mlm ni: rangka ayam dan air soya(terpaling feveret)...

citer bermula apabila menunggu bas t430 kat hentian kajang tuh...dh name tunggu bas,mestilah tunggu tunggu dan tunggu...mustahil bas tunggu kita kecuali kat kolej aku...kolej aku dah mcm kota raya...bus berbaris2...dem tp bgs gak...citer disambung,RAPID BUS TAGLINE:IF YOU WANT TO USE OUR SERVICE,DONT YOU EVER HOPE THAT WE WILL BE THERE TO PICK YOU UP IN 5MINUTES...terbukti sbb tiap2 minggu aku balik umah...mostly,i spent about 1 hour just waiting for the bus...kalo nak kira brp kali aku mencarut,its almost to infinity...so aku tunggu je bas tuh...30 minit xsampai2...2kumpulan mahasiswi yg bertenggek menunggu bas rapid tuh menunjukkan muka kecewa...ade yg muke sedey nak nangis...bengang...tersengih sume ade...45 minit still bas xreti2 nak amek kitorang...2 mahasiswi memperlihat tahap kesabaran mereka yg sangat rendah lalu pergi membawa diri mencari perkhidmatan cab yg sungguh mencekik darah...MYR10...2x makan kot...pergh giler beb...

sambil2 menunggu bas,berangan2 band omputih seperti Avenged Sevenfold datang hentian kajang membuat konsert tp itu hanyalah imaginasi sahaja...yg membuatkan imaginasi itu berlaku sbb aku ngah dgr mp3 mase tuh...volume 27...kalo diamalkan selalu menyebabkan eardrum ruptured akibat daripada sound frequency sangat tinggi dan tidak mesra telinga...owhtidak...tp aku xkesah mase tuh...menghentak2 kaki ibarat tengah bermain alat music yg ade kat drum...headbanging skali....maklum la ngah layan band metal...xkn nk pegang tangan gerak2 badan kiri kanan style nasyid lak...xgemar nasyid...sry....

tp bkn music je hiburan aku...sungguh terhibur melihat motor kereta dan bas lalu lalang...terhibur melihat kejayaan manusia mencipta automobil...atleast ade la gak mende2 yg menarik perhatian...lepas tuh terlihat lelaki indonesia usha2 longkang...monolog dalaman:jadahnye tgk2 longkang...ade gak la 15meter longkang dilihatnya...mungkin maruah dia jatuh dalam longkang kot...lebih mengejutkan apabila lelaki terbabit try bukak besi longkang...monolog dalaman:nak curi besi longkang ke???xtau lak kaye jual besi longkang...terlebih2+tersangat2+terpaling memeranjatkan mase mamat tuh masok dalam longkang...rancangan fear factor tgh dirakamkan kot...mamat tu berjaya menarik perhatian org awam yg xbersalah ngan sekuriti kat situ...akhirnya kuar dari longkang ngan bantuan member tanpa membawa sebarang hasil cuma bau longkang je yg die dapat..adakah melihat mamat tuh masok longkang boley dikatakan sebagai hiburan???ntah laa..

10:35 masih menunggu bas...unacceptable...!tetibe je teringat last bas dijadualkan bergerak dari kajang kol 10:30...berdiri,cangkung,berdiri,cangkung menunggu bas last mengharapkan berat badan dapat diturunkan dengan melakukan exercise sedemikian...7minit kemudian,terlihat sebuah bas dipenuhi manusia2 yang mahu pulang ke kolej...t430 pon melabuhkan sauhnya dan aku pon naik dengan penuh kesyukuran dan penuh minyak di muka...tidak!!air soya kegemaran telah cair akibat ingin mencapai equilibrium dengan suhu malaysia yang meningkat secara tiba2...proses equilibrium itu memakan masa 1jam lebih dan menjadikannya kurang enak...

jumlah masa menunggu bas kat hentian kajang:1jam 15minit...
jumlah masa perjalanan dari rumah-ukm:2jam30minit

cerita ini sekali lagi tidak berkaitan dengan tajuk asal cerita sebab tunggu bas xdapat duit pon...cuma 100 sen diperlukan dan aku dapat jimat 900 sen dengan menaiki bas drp aku bayar 1000sen kepada pakcik teksi yang keparat mintak duit org...thx rapid kl for such wonderful experience...


---ikmal ahmad has signed out---

No comments: