04 November 2013

Smile. You Should Try It

Yeah, lets curse! Dah lama rasanya tak curse. Curse you! Walaupun cursing boleh menjatuhkan martabat diri ini, tapi peduli apa. Lol. Okay tak funny.

Since i laid my eyes on you, you havent smile a bit. Otot-otot pipi sangat tegang. Bibir beku. Lesung pipit? Sayangnya tak ada. Maka bertambah buruk situasi itu ibarat mencampur tahi yang separa basah dengan asid. Maka aku pulang ke perpustakaan mencari buku dosa-dosa lama. Mana tahu mungkin pernah suatu ketika dahulu aku terhembus hingus dan cairan itu jatuh dekat kasut Vincci kau yang dah la murah lepas tu beli masa ada diskaun 80%. Mungkin aku pernah terlanggar bahu kau sampai push up bra kau tergolek-golek jatuh ke tanah. Atau mungkin aku pernah bubuh beberapa titis Polonium-210 atau dalam bahasa nuklearnya 210Po dalam air Eno kau sebab kau cirit-birit makan mi goreng berulat and surprisingly kau masih hidup sampai hari ni. Mana tahu? Tapi sayangnya tiada rekod dosa pernah aku buat dekat kau.

Aku masih lagi mengukir senyuman manis semanis air nira. Kau tetap tak layan. Lesbian? Its okay honey, aku cuma nak cipta panorama indah. Bukan nak mengindahkan kehidupan kau. Terus tersenyum. Masih keras pipi. Tak apa lah. Mungkin kau dilahirkan dengan kecacatan otot pipi. Aku cuma berharap doktor pakar pembedahan plastik berjaya menemui teknik untuk merawat penyakit ini. Tak apa senyum walaupun plastik. Asalkan kau senyum.

Mungkin kau lahir atas cadar emas 24 karat yang membuatkan kau rasa kau berada di kedudukan teratas di dalam piramid makanan. Atau mungkin kau rasa ijazah kau tu membuatkan kau berada di dalam golongan elit. Kumpulan Elite pun tak rasa diorang dalam golongan elit. Nah kau Tamparan Wanita. Tu dia aku tau lagu Elite. Lol. Weh, fyi, aku pun ada degree weh. Degree aku lagi letop daripada kau. Tapi aku boleh je senyum dekat orang lain. Kalau semua degree holder tak boleh senyum dekat orang tertentu, bermakna ratusan ribu orang akan memiliki muka ketat macam kau. Not nice i tell you.

Smile doesnt lead to bankruptcy. Smile doesnt hurt your feeling. Smile wont even kill your mother. Apa yang paling penting, senyuman tak buat orang rasa nak gelak kat kau bila kau beli kasut Vincci diskaun sampai 90%. It isnt that bad. So smile. Aku cadangkan kau bangun pagi-pagi tengok cermin dan senyum. Kalau cermin tu retak lepas kau senyum, beli baru lepas tu senyum lagi esoknya. Sampai satu hari bila kau senyum dekat cermin, cermin tu senyum sekali kat kau.

Tapi sekarang kau dah boleh bercakap. Its good. Appreciate atas usaha kau untuk mensaujanakan suasana sekeliling. Tapi aku nak kau senyum. Sebab kalau kau senyum, aku nak balas senyuman itu serta merta, keesokan harinya, dan hari-hari yang mendatang.

Nescaya kebangsatan dunia akan tenggelam bila kau tersenyum.

Smile.

No comments: