27 October 2011

Entrée: Annoying Fish With Cursing Cream


First of all, entrée bukan entry. Entry aku mengenai ‘Annoying Fish With Cursing Cream’. Entrée bermaksud main course of a meal. Tapi aku rasa entrée berasal daripada perkataan entry. Oh diam!

Harini saya akan menyediakan sejenis hidangan berasaskan ikan, annoying fish. Mula-mula, start a reality show yang diadaptasi daripada rancangan luar negara. Contoh ‘Vokal Bukan Sekadar Rupa’ yang diciplak dari rancangan ‘The Voice’. Kalau aku nak cerita pasal realiti show mcm Vokal, aku dah letak tajuk ‘Stupid Note’. Tapi sah-sah aku nak citer pasal rancangan masakan. Ok, resepi tadi bersambung. Lepas menyediakan realiti show, sediakan page dalam facebook. Taburkan beberapa keping jelly sebagai catalyst untuk cepat masak, biarkan beberapa minit, popcorn tadi tiba-tiba meletup jadi banyak lepas tu boleh enjoy movie.

illumination:
annoying fish = cerita yang menyedihkan
reality show = Masterchef Malaysia
page facebook = page Masterchef Malaysia
jelly =  form untuk masuk show
popcorn = orang

Kalau tak paham jugak.

Translation:
Mula-mula buat Masterchef Malaysia. Lepas tu buat page kat facebook. Sediakan borang untuk mencari peserta. Cerita pon bermula. Sedih kan cerita nih?

Okay lepas tu wujud Blogger Masterchef. Yang ni aku nyaris masuk tapi aku tak nak.

Sekarang aku nak troll lite-lite cerita nih.
1. Masterchef US kejam. Masterchef Australia lite-lite je. Masterchef Malaysia? Aku tak boleh terima cara chef bercakap. Mungkin aku tak biasa. Ada jugak chef nak jadi macam Gordon Ramsay tapi tak jadi. Euw!
2. Contestant yang bercakap time part suspense atau before dorang nak tunjuk apa yang akan berlaku, macam kelakar. Mungkin aku tak biasa jugak. Takpe, dimaafkan sebab tak biasa tengok reality show melayu.
3. Masterchef Malaysia suka spam dekat facebook.
4. Contestant punya page pon dah ada jugak. Tau la ko  pereka fesyen. Peduli pulak aku? Artis pon ada? Urghh!
5. Tah la

Explanation:
1. Aku tak suka cara chef tu cakap. Nampak tak normal. Kekok? Mungkin. But I don’t like it!
2. Aku tak biasa tengok reality show melayu. Semua sampah. Tapi aku admit Masterchef better daripada Akademi Fantasia.
3. Tengok la gambar bawah ni! What the fuck? Eh, >90% yang tengok Masterchef Malaysia bukan orang yang pekak. Semua boleh dengar, tak payah nak update apron #1 siapa dapat. Apron #2 milik siapa. Bullshit!
4. Aku tau la korang nak ambil peserta daripada pelbagai latar belakang tapi boleh tak jangan ambil artis/designer yang terkenal walaupun aku tak kenal. Pleaselah! Kenapa kau tak suruh Rosmah masuk? Kenapa tak ambil Rosham Nor?
5. Tah la


Aku peminat setia Masterchef tapi tak berapa nak setia sangat la. Kalau tengok Masterchef US/Australia, biasanya aku tak tau apa yang dorang masak. Sebab tu aku tunggu Masterchef Malaysia. Sedikit pengakuan, AKU ADA DOWNLOAD BORANG NAK JADI PESERTA MASTERCHEF MALAYSIA tetapi atas alasan aku malas nak isi form yang banyak perlu diisi, aku abaikan. Aku nak try resepi daripada show ni tapi disebabkan faktor luaran seperti spamming facebook aku, aku tak ada mood nak tengok. Konklusinya, aku kurang gemar Masterchef Malaysia. Not a hater though. Rasa macam nak unlike page Masterchef Malaysia je. Kalau dorang spam lagi, memang aku unlike. So Masterchef Malaysia dah kekurangan 1 peminat. INGAT, DALAM MALAYSIA ADA CUMA PLUS MINUS 40JUTA ORANG. MINUS MAJORITY LELAKI YANG TAK TENGOK RANCANGAN MASAKAN, MINUS WANITA BERSALIN PADA HARI RANCANGAN INI DITAYANGKAN, MINUS MEREKA YANG KERJA SHIF MALAM, MINUS ORANG BUTA, MINUS CONTESTANT YANG MASUK BERTANDING, MINUS ORANG BUNUH DIRI DAN SEBAGAINYA, TINGGAL BERAPA JE? 1 PEMINAT TU SANGAT PENTING. Kalau kita ni Rusia ke, China ke, tak pe la sebab penduduk ramai. Tiap-tiap show beratus juta orang tengok. Masterchef Malaysia, tolong jangan cemarkan rancangan Masterchef. Ok dah. Tamat. 


2 comments:

Anonymous said...

satu aku nak cakap. kau salah eja name rosyam nor. name die rosYam. bukan rosham. aku peminat setia rosnah mat aris. xbek ko slh eja name rosyam nor. *nampak x kaitan die?* hahahahaha.

themissingikmal said...

rosHam nor tuh super senior aku! dulik ape aku nak eja nama dia camne...heh!