21 December 2010

Cockroach: The Counselor

Chapter 127

Aku dah lalui macam-macam dugaan. Daripada batuk ngada-ngada sehingga ke kentut senyap-senyap. Itu semua dihadapi oleh diri aku sendiri selaku watak utama "A Place To Reminisce". Tidak lupa juga orang awam selaku watak sampingan, mereka juga melalui perkara yang sama, batuk dan kentut.

Tapi dugaan aku lebih mencabar kerana aku diuji dengan sejenis penyakit yang tidak diketahui identitinya. Bak kata doktor, "unknown disease". Penyakit biasa, yang dekat muka tuh. What are you? Benda tuh dah berlari-lari dekat sekeliling muka dan menyembunyikan diri di belakang telinga. Kini, mereka bermarkas di tempat lain. Aku bengang gila.

The condition now is, worsen. Lalu aku mandi untuk membersihkan diri. Tenung melihat cermin di bilik air, aku mula menilai diri sendiri. RM 421. Murahnya. Bukan menilai harga diri, tapi menilai emosi, fizikal dan mental.

Tiap-tiap hari aku alami pendarahan. Orang perempuan pon tak pernah berdarah tiap-tiap hari. Setiap kali peristiwa berdarah, aku akan ilang self konfiden. Tp kalo hari2 ilang keyakinan, bile nak abes nye? Kire sebenarnye keyakinan aku tinggi melampau ibarat Irsyad dulu2 ngan yakin mengatakan die dpt A tok Asas Sains Nuklear. Sori, tergune name ko lak. Sebenarnye nk kukuhkan ayat aku je.

Time mandi tuh gak, aku rase da nk givap tok sambung idop. Pikir nak mati je. Tapi ibadah xbuat2 gak. Lame2 tengok cermin rase mcm nk pecahkan kepala je. Da mule benci diri sendiri. Salah sape? Salah aku ke, salah darah aku?

Bile da xde mood nak duduk bilik air lelame, aku pon decide nk redah 1 wave air tok kali yg terakhir. Setelah pusing badan 255 darjah mengikut arah jam, aku nampak makhluk ciptaan tuhan bertepek kat dinding, lipas.

Time tuh, nak mencarut tp xkuar2 bunyi carutan. Nak menjerit pon xberbunyi. Nak buat ape sume xjadi. Aku hanya tenung lipas tuh sambil gosok gigi. Nak kelip mata pon takut. Risau lipas tuh tetibe jenjalan kat muke aku. Aku takut kat kaki lipas je. I hate that leg. Bodoh nye lipas.

Lame jugak la aku tenung lipas tuh dengan harapan macam dalam game pokemon, guna kuasa "stare" boleh buat opponent paralyze. Tapi nih dunia nyata, sume tuh xjadi. Cepat2 kuar bilik air dengan megahnya kerana berjaya mengharungi ketakutan akan kaki lipas.

Lalu aku menghadiahkan lipas tuh, beberapa semburan Ridsect. Rebah lalu mati.

Bile aku pikir balik, selepas aku tgk lipas tuh, sume problem aku ilang skejap. Sume worries aku ghaib. Sume fear aku disappear. Same je makne sume nih. Senang citer, aku da xpikir pasal nak bunuh diri sebab kecewa. Baru aku tau lipas tuh pandai tukar topik yang sedang dibincangkan dalam minda.

Rase macam nak bela lipas la. Boleh jadi ahli Persatuan Rakan Sebaya. Bile aku ade problem, aku cari lipas tuh sebab time tengok kaki je, mesti sume problem solved.

Bodoh lipas!


---end of chapter---

2 comments:

Faiz Tapit said...

cibai! hahaha... irsyad pn terlibat skali

themissingikmal said...

diam suda...jgn la gtau die...kang aku kena hempap lak