21 July 2013

RM63.50 For Pacific Rim, Worth It.

UnReal.

Bila trailer keluar, rasa nak tengok. Bila dah keluar, rasa tak nak tengok. Akhirnya tengok jugak. Bila nak bayar RM63.50 untuk 3 tiket 3D MAXX sangatlah tidak gemar tapi guna cimbclicks, tak ada la sedih sangat sebab tak nampak duit tu bergerak. Still, mahal okay! But you know what? Its worth every cent.

What i loved about the movie:

131 minutes. Approximately 17.56 sen untuk setiap minit. Tak rugi. Apa-apa movie kalau memasuki kumpulan movie berdurasi 2 jam ke atas boleh dikatakan berbaloi kecuali filem hindustan sebab hampir sejam khas untuk dancer pack menerkam mangsanya. 

Pack with action. Kalau kau rasa zinger burger pack with chicken breast, cerita ni ada banyak action to offer. Less drama but more kick ass scenes. Seriously walaupun puasa, aku rasa kenyang sebab scene bantai-membantai membantai rasa lapar.

Destruction. Kalau Transformers boleh patahkan bangunan atau menghancurkan jalan raya, Pacific Rim menghancurkan segala-galanya yang tersedia dalam set termasuk otak kau. Blown away. All thanks to grafic punya team. Im soaking wet with the grafic dramatization.

The villain. Monster yang sangat bontot jahat. Tapi tak ada leader kepada monsters ni. The Avengers pun tak ada boss untuk dilawan tapi hanya lawan pawn daripada planet lain. Pacific Rim guna jalan cerita yang sama guna villain import daripada tempat lain cuma bezanya monster datang daripada laut dalam. The best part is, pawn dia bukan macam pawn dalam chess yang gerak selangkah ke hadapan. Yang ni pawn standard queen! Lagi kuat daripada king. I will never understand the concept of movement in the chess game. Pawn dia sangat kuat!

The hero is not provided with enough spotlight. Thats the beauty of this movie. Pada pandangan aku, hero ini bukanlah suatu objek yang perlu disanjungi. Karekter dia tidak dikembangkan and sangat suitable untuk cerita monster versus monster. Thank you writer! Aku memang tak suka hero diagungkan. Tapi hero ni buat aku nak workout hardcore. Thanks to Shahril Ahmad sebab bawak balik dumbell so aku boleh start balik workout.

Kalau aku reti photoshop, aku dah ubah muka dia. Lol.

The science behind it. Kau jangan ingat Doraemon cerita kartun yang sia-sia. Penuh dengan sains okay. Cerita ni pun sains fiksyen. Bukan fighting dlm ring yang perlukan tangan badut dan referee. Aku suka vision penulis cerita ini yang menceritakan pasal neuron yang masih misteri pada masa sekarang.

Ok cukup.

Apa yang tak logiknya cerita ini, kapal yang diseret seakan pedang tak patah pulak masa pukul monster. And the idea of using nuclear as the way to end the climax is so lame. And aku tak sempat nak learn the shape of the monsters. A bit letdown tapi dimaafkan sebab tersangat padat dengan action.

Aku tak expect cerita ni jadi wicked sick. All i can say is, Pacific Rim is the best action movie by far. The Avengers yang gempak pun tak semantap cerita ini. Im ready to spend my money and watch this movie in 3D MAXX again. For those yang tak tengok lagi and love action movie, this is the one that you wont regret watching.

Style.

The Wolverine? Tak interested! Thor: The Dark World? Maybe. Gravity? Absolute yes! Tak sabar nak tengok Sandra Bullock berterbangan kat angkasa lepas.

No comments: